Pszichológus Online

Pszichológus Online - Schrammel Ivett: A külföldön élő magyarok pszichológusa. Pszichológiai tanácsadás, NLP coaching, önismereti és mindfulness tréningek - Budapesten és online

Fordított kultúrsokk – Mindent meg lehet szokni, de van, amit nem érdemes

Miért is költözöm vissza Gibraltárra

Igen, most már publikus: hazaköltözöm Gibraltárra.

gib_zs5_1.jpg

9 hónapja személyesen is van lehetőségem megtapasztalni azt a fordított kultúrsokkot, melyről évekig külföldön élt, majd hazaköltözött klienseim beszámoltak – ekkor költöztem vissza Magyarországra közel 4 külföldön töltött év után.

Többször írtam már az országváltás szakaszairól, melynek második szakasza a kultúrsokk, ekkor – a mézeshetek felhőtlen öröme és lelkesedése után - az ember hirtelen szembesül új otthona árnyoldalaival, nehézségeivel, másságával. Azonban létezik egy úgynevezett reverz kultúrsokk is – egy fordított kultúrsokk, amit akkor élünk meg, miután hazatértünk. Ekkor ugyanúgy megjelenik az első hetekben – hónapokban a nászutas érzés: hiszen minden ismerős, komfortos, régi kellemes emlékek, érzések rohanják meg az embert. Azonban ekkor is törvényszerűen eljön a kijózanodás ideje: egyszer csak lekerül rólunk a rózsaszín szemüveg és meglátjuk a valóságot, ami eleinte sokkoló lehet. Sőt, eleinte egy sötét szemüvegen átszűrődő realitást.

Pedig az ember jól emlékezett rá, hogy milyen itthon, mik az ittlét előnyei, hátrányai.. csak hát az évek alatt elszokott tőle. Hiába a többszöri rövid hazalátogatás – ilyenkor csak turistáskodunk, de nem élünk itt a mindennapokban, és ez egész más. Külföldön élve az ember megélt, átvett egy másfajta kultúrát, egy másfajta mentalitást.. amely talán mindig is sajátja volt, csak itthon nehezen megélhető, a környezet mássága miatt. Sokan nagy lelkesedéssel térünk haza: majd mi hazahozzuk ezt a fajta más kultúrát, más, pozitívabb szemléletet, mellyel kint feltöltődtünk.

img_2939.JPG

Hogy mi az ami engem mellbevágott Magyarországon?

Hogy az utcán sétálva lehajtott fejű, lesütött tekintetű embereket látok, akik a szemkontaktust is kerülve, magukba fordulva sietnek el egymás mellett.

Ha véletlenül egy vidám csapatba botlottam, rövidesen kiderül, hogy csak turisták.

Hogy mosolyra nem feltétlenül mosoly itthon a válasz.. Sőt: gyakran gyanakodva méregetés, mely azt üzeni: „Mit akar ez az ember???”

Hogy az emberek nem keresik a kommunikációt, egymás társaságát.. Képesek hosszan várakozni egymás mellett egyetlen szó nélkül..

Ha mégis szóba elegyednek egymással, a panaszkodás dominál, rögtön a politikára terelődik a szó. Mondjuk, van is okuk a panaszra.. De a többség leragad ott, hogy azt részletezze, mi a baj, milyen súlyos a baj, kevesen kérdezik: Hogyan kellene változtatni? Mit tehetünk, hogy változzanak a dolgok? Szenvednek, de mintha beletörődtek volna..

Hogy a magyar iskola „megeszi az ember életét”.. Pedig már volt tapasztalatunk korábbról is, de azóta még tovább romlott a helyzet.. Pedig a gyerekeimet nagyrészt kivételesen elhivatott, gyerekcentrikus oktatók tanítják. De nekik is meg van kötve a kezük. A tananyagot év végéig le kell adni, valamilyen módon számon kell kérni, értékelni, osztályozni kell.

Hogy 9 óra helyett 8 órakor kezdődik az iskola és 3 helyett 4-ig tart délután. Ami azt jelenti, hogy a gyerekek 6 óra helyett 8 órát töltenek az iskolában: tehát ennyivel kevesebb a szabadidő, a családdal, barátokkal, tölthető idő Gibraltárhoz képest.

Hogy minden nap és hétvégére, a szünetek idejére is kapnak házi feladatot. Ez teljesen szürreális, olyan mintha egy felnőtt a szabadság ideje alatt kapna határidős munkákat.

Hogy a kötelező olvasmány ugyanaz, mint 40 évvel ezelőtt. (6. osztály – Egri csillagok.. Talán még mindannyian emlékeztek rá..)

Hogy az első osztályos lányom olvasókönyvében olyan témájú olvasmányokat találok, melyek a következő szavakat tartalmazzák: „ekevas” és társai… Hol kapcsolódik ez az ő mindennapi életéhez? Az ő világához?

Hogy az olvasmányok szóhasználata köszönőviszonyban sincs a mai beszélt nyelvvel.

Hogy az elsős olvasmányok egy idejétmúlt, rég meghaladott, egészségtelen családmodellt közvetítenek: (Az üzenet kb. a következő: anya otthon dolgozik, apa pihen… Mi van????)

Hogy az iskolai menza ehetetlen, holott ennyi pénzért minőségi ételt is kaphatnának. Üres zsömlén egy db citromkarika uzsonnára és még sorolhatnám.. De az ebéddel ellentétben, annak összetevői legalább felismerhetőek, beazonosíthatóak. Így inkább én csomagolok nekik.. persze ezáltal meg „kilógnak a sorból”..

Hogy az is probléma, ha az elsős gyerek nem mértani pontossággal, tökéletes dőlésszöggel, hibátlan körökkel kanyarítja a betűket, holott szép, olvasható az írása.

Hogy még mindig van olyan tanár, aki megszégyeníti a gyerekeket, verbálisan bántalmazza őket, de nem küldik el az iskolából, arra hivatkozva, hogy már hosszú ideje ott dolgozik.

Hogy ha a gyerekeim betegek voltak, átlagosan fél óra alatt bepótolták a kimaradt órai anyagot. Mivel töltenek akkor egy teljes napot az iskolában? – teszem fel a kérdést. És ha délután értük megyek, és körülnézek, meg is kapom a választ: a tanár a fegyelmezéssel tölti az idő nagy részét.

Hogy a tanárok gyakran kénytelenek másodállást vállalni esténként, hétvégenként..

Hogy van olyan osztály, ahol a szülők hírből sem ismerik az együttműködést. Ha egy kör e-mailben valaki elkéri a leckét, hiába vár választ.

Hogy van olyan szülő, aki a gyerekét betegen beviszi az iskolába, kitéve másokat is a fertőzésnek. Igen, tudom, hogy nehéz megoldani az otthoni ápolást: kell a szabadság a nyári szünetre.. nem ér rá a nagyszülő.. drága a baby sitter.. De úgy tűnik, a vélt személyes érdek felülírja néhányaknál a közösség érdekét. (Mivel valójában a gyerek érdeke is az lenne, hogy betegen otthon maradjon és így könnyebben gyógyulhasson..)

Hogy a gyerekek jelentős része meglepően gyakran beteg. Rendben, vannak vírusfertőzések.. de ezeknek a fejfájós, hasfájós tüneteknek a nagy része pszichoszomatikus – sajnos ide vezet a szorongás, a teljesítménykényszer, arról nem is beszélve, hogy az állandósult stressz legyengíti az immunrendszert, így a fertőzésekre is fogékonyabbá válnak.

Hogy értékes és kevésbé értékes tárgyak tűnnek el az iskolából.

Hogy egy bevásárlóközpontban nincs a mosdóban szemetes – a takarítónő elmondása szerint ellopták.. A szemetest..

Hogy a közlekedési morál híven tükrözi az emberek életvezetését: így pl. nem biztos, hogy az autó megáll a zebra előtt, vagy megadja az elsőbbséget.

Hogy van, aki mások életét veszélyeztetve szabálytalankodik, majd kikiabál az ablakon és még neki áll feljebb. (Jó, igaz, hogy máshol sem mindig tartják be a közlekedési szabályokat, de utána legalább intenek, hogy bocs: én voltam a hibás.)

Hogy a buszsofőr szó szerint az orrod előtt csukja be az ajtót.

Hogy fontos orvosi vizsgálatokra több hónapos várakozás után lehet csak eljutni, így maradnak a magán egészségügyi szolgáltatók – már ha az ember meg tudja fizetni őket.

Hogy ha a híreket olvasom, görcsbe rándul a gyomrom.. és ha épp nem olvasom, akkor is körülvesz a politika, ezt látom, hallom mindenütt bárhol is legyek, bárkivel is beszéljek.. Egy normálisan működő országban ez nem állandó beszédtéma, nem ez tölti ki az emberek gondolatait..

img_2183.JPG 

És ha nagyrészt számít is az ember arra, hogy mi várja itthon – a mértékkel nincs tisztában, azt nem láthatja előre, azt csak megtapasztalni lehet.

Aztán az ember túljut ezen a fordított kultúrsokkon is, mindez megszokottá válik..

De ettől még nem elfogadhatóbb a számomra. Ezt nem akarom megszokni. És azt sem akarom, hogy a gyerekeim ezt szokják meg, ezt tartsák természetesnek, normálisnak.

Hazajöttem Magyarországra, mert úgy éreztem, haza kell jönnöm. Itt él néhány számomra nagyon fontos ember. De rá kellett ébrednem, hogy bár ők itt vannak, de az én igazi otthonom, már Gibraltáron van. Megpróbáltam, de nem tudtam lelkileg hazajönni, csak fizikailag. Ahogy a családom többi tagja is. Ezért visszamegyünk oda, ahol lelkileg is otthon vagyunk, arra a helyre, ami iránt nem szűnő honvágyat érzünk.

2013_nyar_2_gibraltar_858.jpg

Oda, ahol az emberek figyelnek egymásra, törődnek egymással.

Ahol mosolyra mosoly a válasz.

Ahol az iskola nem eszi meg a gyerek és a család életét.

Ahol nem közvetít más értékeket, mint otthon a család.

Ahol a gyerekeim naprakész, valóban használható tudást kapnak.

Ahol értékelik, ha egy gyerek nyitott, kíváncsi, érdeklődő.

Ahol a verseny helyett fontosabb az együttműködés, már ezt tanítják kisgyerekkortól.

Ahol az iskolában arra kíváncsiak, hogy mit tud, nem pedig arra, hogy mit nem tud.

Ahol a gyerek nem stresszel, nem szorong az iskola miatt, ezért nem is szomatizál, elvétve szed össze egy-egy fertőzést.

Ahol nincs állandó, napi szintű számonkérés.

Ahol a szabadidő valóban a pihenésé lehet, nem az iskolai tanulás folytatása.

Ahol a pedagógus hivatás az egyik legmegbecsültebb, így a tanárok azzal tudnak foglalkozni ami a feladatuk: a tanítással.

Ahol a gyerekeimet nyugodtan elengedhetem bárhova egyedül is, mert tudom, hogy biztonságban vannak.

Ahol a buszsofőr megvár, ha szaladni lát a busz felé, sőt volt olyan is, hogy visszafordult, hogy felvegyen, ha lekéstük a buszt.

Ahol vadidegen emberek (egyébként idős nők, marokkói bevándorlók) ölbe veszik mások kisgyerekeit a tömött buszon, ha nincs több ülőhely.

Ahol a másság elfogadása, más kultúrák ismerete és tisztelete az alap – hiszen mindannyian mások vagyunk, valahol mégis ugyanolyanok.

Ahol ha ottfelejtesz egy táskát a buszon, megtalálod a végállomáson. Sőt, a buszsofőr akár felhív és utánad is hozza, ha benne találta a telefonszámod. (Tudom, hogy hihetetlen, de mindkettő saját tapasztalat.)

Ahol nem csak fizetsz az állami egészségügyi ellátásért, hanem meg is kapod időben a megfelelő ellátást, szolgáltatást.

Ahol a politika nem mászik bele az ember magánéletébe.

Ahol a híreket olvasva nem rándul görcsbe a gyomrom.

img_2948.JPG

Hát ennyi.. Viszlát Budapest..

 

Eddig tart az eredeti írás.. Az élet azonban megy tovább.. 

2019. május: Frissítem a cikket:

Mivel még mindig sokan keresnek, akik úgy hiszik, hogy csak online vagy Gibraltáron vagyok elérhető, ezért itt is megírom: Bár a cikk megjelenését követően visszaköltöztem Gibraltárra, 2018-tól újra Budapesten élek és dolgozok. Az okok személyesek, hamarosan megjelenő könyvemben erről is írni fogok. :-)

 

 (Ha tetszett a cikk, használd a megosztást is! Ha legörgetsz, az ajánlott bejegyzések között biztosan találsz még valami számodra érdekeset! Kövesd Pszichológus Online blogom és Pszichológus online facebook oldalam, hogy ne maradj le egyetlen írásról se!)

 

Schrammel Ivett pszichológus, terapeuta

 

Honlap: http://www.pszichologusonline.eu/

Pszichológus Online blog: http://schrammelivett.blog.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/pszichologus.online.schrammel.ivett/

Instagram: https://www.instagram.com/schrammel.ivett.pszichologus/

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCuZ-sgi1BFQbWRmPz3hUI6A

 

Fotók: Schrammel Ivett

 

A blogon megjelent írások szerzői jogvédelem alatt állnak.

 

130 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://schrammelivett.blog.hu/api/trackback/id/tr7312503271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

01234567 2017.05.14. 17:39:31

Amit az oktatásról írt azzal maximálisan egyetértek. Ha nem változik gyökeresen a magyar oktatás, tudásanyag, és módszer tekintetében "azonnal", A pedagógusok mentális, morális készségeiben még előbb :) , itt semmi nem fog változni és ez a társadalom a csődbe jut.
Egyszerűen lefagytam amikor tapasztaltam hogy kétezer tizen akárhányban szinte ugyan azt tanulják a gyerekek az általános iskolában amit én a múlt század hetvenes éveiben, ugyan azzal a mechanizmussal, ugyan azzal a pedagógusi hozzáállással. Hát könyörgöm, ez már akkor is sz.r volt! csak akkor az oktatás fokozataiból kikerült mondjuk 100 fiatalra jutott 500 lehetőség/munkahely, most 500-ra jut 100 ! arról nem is beszélve hogy ugyan azt tanulják amit amikor vonalas telefon volt, és leveleztünk, akkor amikor már internet, mobiltelefon..stb..Versmondás könyörgöm!!!!! Külalak! A házi feladatok meg ledöbbentettek. Amikor négyig a gyerek az iskolában? Ha napközis voltam akkor ott megcsináltuk! Hétvégén, szünetben házi feladat? Minek? A magyar oktatás most is termeli a feszesen ülő, szép ruhájú, szépen jelentkező, biflázórobot(ahogy a tanárnak megfelel!!!), magolórabszolga, gépies, automatizmussal működő loosereket!!! Ez már az én időmben is iszonyat volt, de akkor az iskola utáni világ is hasonló volt. Most egy teljesen másik világ várja a kikerülőket. A magyar oktatás nem hogy nem készít fel az életre, életellenes. Elég csak a nyelvoktatásunkat nézni. Az onnan kikerülők 80%-a mukkani nem tud idegen nyelvi környezetben. Keni vágja a Der, Die Das-t, csak a szavakat nem érti amit a müncheni hentes mond neki utánuk.

01234567 2017.05.14. 17:56:03

Viszont a buszos történethez, gondolom nem tudja, szigorúan követik GPS-n a buszvezetőket hogy tartják a menetidőt, sőt még a megállóban való állásidő is szabályozva van. Sokszor civilben szakmai ellenőrt ültetnek a buszra ha rendellenességet sejtenek az adatok mögött. Komolyan.

Victori08 2017.05.14. 18:13:57

Megértem, teljesen és mindenben igaza van. 21 éves fiamat sajnos arra kell biztatnom, hogy telepedjen le másik országban, itt élve hal meg az ember,élhetetlen ország. Ez jobb nem lesz, mérhetetlen szomorúság kilátástalanság tapasztalható. Sajnos valóban a gyerekek lelki megnyomorítása tapasztalható. Elveszik a legszebbet tőlük, a felhőtlen gyermekkort.

KovácsLajos19 2017.05.14. 18:14:59

Jó kis cikk, én is ezt látom mikor hazamegyek. De a bölcs kioktatás, hogy nekem biztos jó kint de azért rabszolga vagyok ne felejtsem el. Nos nemsokára máshol leszek "rabszolga" de az biztosan és sajnos nem Magyarország lesz.

nyílméregbéka 2017.05.14. 18:41:30

Csak az elejéhez szólnék hozzá. Én is szemkontaktust kerülve haladok az utcán, mert - főleg mióta bezárt az OPNI, és olcsó a herbál - simán lehet, hogy egy baromállatra nézek rá, aki egy "Mitbámulsz?!" kísértében rögtön pofonbasz, a többi ember meg félrenéz. Ezért inkább nemigen nézek rá senkire.
Mosoly: hát igen... aki mosolyogva jön felém, az többnyire közvélemény-kutató vagy kéregető (vagy cseles kéregető, aki majd csak 5 perc sóder után tér rá, hogy adj neki pénzt).
Én magam egyszer végigmosolyogtam egy teljes délelőttöt, kivételesen jó kedvemben, nyolcan jöttek oda hozzám kéregetni.
Itt Bp.-n gyakorlatilag óvatosan és gyanakodva kell közlekedni, sosem lehet tudni, ki egy pszichopata, lásd most a Kálvin téri esetet.
Szóval ennek ez az oka :-(

Smith Johni 2017.05.14. 18:41:54

@Szabolcs Pintér:

" sok sikert. "

hihetetlen ez az állandó irigy beugatás. :(

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.05.14. 18:52:28

Kíváncsi vagyok hogy fogom érezni, Én egy hete költöztem haza Magyarországra 7 év távollét után.

therealMandy 2017.05.14. 19:21:27

A fiam mar Sotogrande-ba jar maganiskolaba, a gibraltari oktatas szinvonala a gibraltariakhoz van igazitva. A* GCSE-hez (kituno erettsegihez) maganorak kellenek, az iskolaban leadott tananyag keves. Nagyon alacsony a tovabbtanulasi rata, annak ellenere, hogy finanszirozza az allam. A tanarok tobbsegenek nincs egyetemi/foiskolai diplomaja, kulonfele course-okon vettek reszt, amielott tanitani kezdtek. Pedagogiai ismereteik is limitaltak, a megszegyenites mindennapos (30-szor ird le, hogy `Nem leszek rossz`). Menza nincs, nincs is tervben, mindenki azt eszi, amit visz, az etel hutoben tarolasara, melegitesre nincs lehetoseg, marad a szendvics tizoraira es ebedre egyarant. Mar 10 buszvonal van, nem 8 :-) Kulturaert Sevilla-ig kell menni, nincs szinhaz, nincs komolyzene stb. ami 33ezer fos lakossag eseten elgondolkodtato. Az embereket tenyleg nem foglalkoztatja a politika, de mas se :-) A kultursokk leginkabb a muveltseg hianyaban fedezheto itt fel, a helyi pletykakon kivul masra nincs igeny. Munkahelyen kotelezo spanyolul tudni, kulonben kibeszelnek a szemed elott spanyolul. Az egeszsegugy kisebb bajok eseten kompromisszumokkal elfogadhato. Ha komolyabb kezelesre van szukseg irany Benalmadena maganklinika, vagy Budapest. Az emberek tobbsege tenyleg nagyon kedves, sut a nap, kozel a tenger. A kornyezetszennyezes valoban nagy baj. A legnagyobb baj, hogy az itt elo barataim (a vilag kulonbozo tajairol, nemcsak magyarok) tobbsege csak atutazoban van, kulonfele okokbol, de senki nem birja tovabb 1-2 evnel...

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.14. 19:36:14

@therealMandy: Én két iskolát ismerek Gibraltáron közelebbről a 3 lányom miatt, és még néhányat az ismerősök gyerekei miatt, itt a tanároknak megfelelő végzettsége van. A rövid kurzusok az óvónők egy részére jellemzőek. A magyar óvodát sok szempontból jobbnak is tartom, főleg a gibraltári magánóvodákhoz képest. Megszégyenítéssel 3 és fél év alatt - a lányaim és ismerőseim gyerekei osztályaiban egyszer sem találkoztam. Sokan nem tanulnak tovább, sokan igen, mint mindenhol máshol. Az eredmények alapján jóval többen is továbbtanulhatnának. Itt is rétegzett a társadalom. Színház és komolyzene van, nyilván kisebb a választék mint egy nagyvárosban. A helyi barátaim gyakran utaznak hosszú hétvégékre Angliába, részben emiatt, de ott vannak a viszonylag közeli spanyol városok is. Budapestre semmiképp nem jönnék azért, hogy megfelelő egészségügyi ellátást kapjak.. gondolom, ezt nem kell részletezni. Az éjszakai buszjáratokat kifelejtettem, pedig már tavaly nyáron is jártak.. :-) Én úgy szeretem Gibraltárt, ahogy van.. :-)

Infamous 2017.05.14. 20:12:56

10+ év külföld után rohadtul vágyom haza.
Persze nem vagyunk egyformák, sok sikert a szerzőnek!

Hórukk 2017.05.14. 20:13:08

@qwertzu: Az általad preferált hozzáállással - becsukom az ajtót a szaladó (vagy sántikáló) utas orra előtt - is sokkal kevésbé pontosak a magyar buszok, mint azoknak az országoknak a buszai, ahol bevárják a szaladó utast. Ezt hogy magyarázod?

Shish Yakoo 2017.05.14. 20:13:20

Balatongyörök a legjobb, és kész! Tiszta, rendes hely, az emberek mosolyognak, a madarak csicseregnek, a levegő kristálytiszta. A környék tele van gyönyörű hegyekkel, várromokkal, csodálatos kilátással. Keszthely 8 km, ott a kultúra, iskola és vásárlási lehetőség. Hévíz 16 km, egész évben lehet fürödni a tóban, az oroszok miatt rengeteg az ingyenes kultúrprogram. A zalaszántói buddhista szentélytől különféle keresztyén felekezetekig mindenki megtalálja a szívéhez legközelebb álló spirituális közösséget. Menekültek nincsenek. Már havi 60 ezer + rezsiért lehet hosszú távon lakást, sőt házat bérelni. Pár nap alatt bekötik a szélessávú internetet. Kell ennél jobb hely?

Szakértő? az nem volt 2017.05.15. 07:43:45

@Shish Yakoo: Végre egy pozitív magyar ember!!! Csak így tovább! Lehet másképp is élni az életet, csak megfelelő mentalitás kell hozzá.

Tombolatom 2017.05.15. 07:44:04

13 év külföldön élés és azóta 7 év hazai (budapesti) tapasztalat után habár kivételekkel, de egyetértek a szerzővel. Lehetne még sorolni is a listát csak nem érdemes. Röviden szar itthon az emberek miatt:) Sok a kivétel szerencsére, de néha csak pislogni lehet, hogy erre most komolyan szükség volt...Természetesen a tökéletes állam fogalmát és valóságát még nem találták fel, tehát ahol én éltem is habár sokkal jobb volt, de ott is voltak problémák csak kevesebb, próbáltak tenni érte és a kisebbségre jellemző inkább. Én is mennék csak a munkám tart itthon, de erősen filózok egy külföldi nyaralón csak azért, hogy ebből itthon kiszakadjak pedig a Balatont imádom.

Phxmike 2017.05.15. 07:45:18

@Schrammel Ivett: Igen kb olyan mintha a romanokat szavaztatnak arrol hogy hova tartozzon Erdely...
Gibraltar spanyol terulet amit eroszakkal megszalltak az angolok es nagyhatalmi erdekeik miatt valamint strategiai poziciojanal fogva a mai napig tartanak is. Idokozben viszont a vilag megvaltozott Hong Kong is visszakerult Kinahoz ideje hogy Gibraltar is visszaterjen, Skocia vegre fuggetlen lehet Eszak-Irorszag pedig egyesuljon az anyaorszagaval.
Aztan a britek a bekepzelt pokhendi kovetelodzo mindig kiveteleket es uj es uj felteleket szabni akaro hozzaallasukkal mehetnek a picsaba az Unibol. Nem fognak hianyozni...

Expatblog 2017.05.15. 07:47:10

@Warlimont: Inkább legyen hamis a mosoly, mint őszinte a gorombaság!

Szélmalomharcos 2017.05.15. 07:47:24

"az utcán sétálva lehajtott fejű, lesütött tekintetű embereket látok, akik a szemkontaktust is kerülve, magukba fordulva sietnek el egymás mellett."

Sokfelé jártam a világban, és pont Angliában tapasztaltam, hogy szinte kínosan kerülik a véletlen szemkontaktust. Először egész megdöbbentő volt, hogy ha véletlenül mégis egymás szemébe néztünk (én elég nyíltan szoktam nézelődni), a másik fél "sorryt" mondott nekem, pedig én vagyok a fiú.

Jártam Gibraltáron is, de nem emlékszem ott mi a szokás, de jelentős részben ott is angolok vannak, akikről sok mindent lehet mondani, de azt nem hogy hozzánk hasonlóan közvetlenek és lazák lennének. A spanyol egy más tészta, ismerem egész jól, jópofák de elég fárasztók tudnak lenni

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.05.15. 07:48:20

Hát akkor örüljünk együtt a posztolóval, hogy megtalálta álmai országát.

rettentó 2017.05.15. 07:49:18

Írt egy posztot, amiben arra panaszkodik, hogy mindenki csak panaszkodik. Ironikus.

Brix 2017.05.15. 07:54:33

Gibraltár? Oda miért érdemes költözni? Mert a jó éghajlaton és az örökzöld növényzeten kívül, nincs ott semmi érdekes! Sok pénzt sem lehet keresni és munka sem nagyon van...Ellenben, tele van mindenféle rossz külsejű, afrikai bevándorlóval, sok a szemét és megbízhatatlanok az emberek... Ennél sokkal jobb valamelyik magyar nagyváros , mint Győr vagy Debrecen...Már nem érdemes elmenni Magyarországról, amikor egyre jobban prosperál az ország, a munkanélküliség rekord alacsony szinten és emelkednek a bérek, miközben Dél-Európa gazdasági válsággal küszködik...

Hórukk 2017.05.15. 07:54:51

@Warlimont: lehet, hogy rossz híred van a környéken. Vagy olyan "újsvédek" közt élsz, akik nem sajátították el a svéd kultúrát. Nekem éppen ma ajánlották föl egy svéd múzeumban záróra előtt 15 perccel, hogy ugyan bezárnak, de még kb. 15 további percet ott lesznek (kasszazárás stb.) úgyhogy nem kell föltétlenül nagyon rohannom. Ja, mindezt mosolyogva mondták. Képzeld el ugyanezt a helyzetet Magyarországon: múzeumban, boltban, étteremben mindegy.

Fomi 2017.05.15. 07:55:06

Kedves Ivett,
teljesen megértelek. Nekem az a szerencsém volt, hogy kisgyerekkoromban éltem egy szintén mediterrán országban. Ott a suliban a következőket tapasztaltam a 10 év alatti gyerekektől meg a tanároktól: "De jó, hogy ezt tudod!" "Jó jegyet kaptál? De jó!" "Mesélj Magyarországról!" "Segíthetek?"
Hazajöttem, hogy befejezzem az általánost és gimit, egyetemet itt végezzek. Eredmény: depresszió, pszichológus, a többiek kiutáltak az osztályból, pedig én egy szóval se dicsekedtem (sose voltam olyan), csak annyit mondtam, hogy másik országban jártam eddig iskolába - tényként. Reakciók: "Szerintem te nem is jártál oda iskolába, mert akkor (rém hihető okfejtés ide, olyan hangsúllyal, hogy "le vagy leplezve úgyis")" "Nem érdekel! Fogd be!" "Csak azért kaptál jó jegyet, mert nyalizol a tanárnak!" "Hülye nyomorék állat!" A második suliból nem utáltak ki, csak felvágósnak néztek, kivéve a 2-3 embert, aki meg is akart ismerni, nem csak leírni, mert a beképzelt idióta a külfölddel dicsekszik. Egyetem után, továbbképzésre visszamenekültem. Ezen kívül volt szerencsém Skandináviában is járni, ahol szintén a tanár a legmegbecsültebb szakma, lehet, hogy ott zárkózottabbak az emberek, de nem egyenesen ellenségesek. Ha meg akarod tanulni a nyelvüket, akkor meg gyorsabban megnyílnak. Itthon? Kb. 3 jó tanárom volt. Több kapcsolatom is a politika miatt ment tönkre. Nem akarom elveszíteni az itt szerzett vidám, pozitív életszemléletemet. Remélem, még nincsen késő. Persze, nehéz, a legjobb barátaim Magyarországon vannak - akik megértenek, érdeklődnek, és optimistán látják a világot. Valószínűleg ezért barátkoztam nehezen ott, és könnyebben itt, mert sajnos ők vannak kevesebben.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 08:04:45

@Phxmike: Gibraltár nem mindig volt spanyol.. 711-ben foglalták el az arabok, 1462-ben szerezték meg a spanyolok, 1704-ben az angolok.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 08:08:33

@Szélmalomharcos: A gibraltáriak mentalitása, magatartása sokkal inkább spanyolos - hangos, közvetlen, vidám - mint angolos.. Bár ők britnek vallják magukat.. ez a mindennapi viselkedésben egyáltalán nem nyilvánul meg.. :-)

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 08:10:21

@Szociális anyanyelvi műsorsegítő nonprofit offsór : Vagy hogy felfedezze a világot... mindenki gyűjt valamit.. van, aki élményeket, tapasztalatokat gyűjt tudatosan.. :-)

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 08:13:23

@Brix: Rengeteg érdekes dolog van Gibraltáron, amit csak ott élve ismer meg az ember. Én nagyon szeretem, de mindenki más értékek mentén választ lakhelyet magának..

Nzoltan 2017.05.15. 11:48:01

Az usában beperelnek a szemkontaktusért...

pipster 2017.05.15. 11:49:43

@Mr. Waszabi: mi ugy hivjuk, hogy 2 dimenzios :)

ehjeaserehje 2017.05.15. 11:50:51

Kettősség van bennem az olvasás után. Megszámoltam, huszonhét panaszos bekezdést olvastam. Ezek közül volt olyan, ami arról szól, hogy a magyarok sokat panaszkodnak. Aztán, hogy negyven éves kötelező olvasmányok vannak.... Már miért lenne gond az Egri csillagok olvasásával? Része az irodalmunknak és egy jó történet. Az érzéssel kapcsolatban egyet tudok érteni, de sok általánosítás olyan, mintha egyes dolgokat úgy akarnál látni. Akkor úgy is fogod, negatívnak, rossznak, betegnek. Igenis van és lehet különbség kultúra és kultúra között, ez igaz. Van a látásmódban különbség, ez is igaz. De én úgy hiszem, hogy Magyarországon is lehet élni és lehet boldogak lenni, ez nem függ a TV-től, a pártoktól vagy az iskolától. Tőlünk függ.

masada 2017.05.15. 11:51:01

Mondjuk azért ennyi negativizmussal sem lehet. A panaszkodás nem old meg semmit.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 12:01:34

@ehjeaserehje: @masada: A szemléletemet az ismeri igazán, aki évek óta követi a blogomat és olvasta kb. 60 írásomat.. Ebben van elsőként "panasz".. a nekem nem tetsző dolgok felsorolása, ennek is csak az első felében.. :-) De aki nem olvasott eddig, ezt persze nem tudhatja, hogy nálam nagyon máshol van a fókusz. Azt gondolom, hogy a realitásból kell kiindulni, abból ami van - és ebbe beletartoznak a problémák, a feladatok is. Csak akkor tudunk változtatni, megoldásokat találni, ha ezeket tudatosítottuk. Épp erről írtam, hogy sajnos úgy tűnik, ezeket sokan elfogadják, beletörődtek..

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 12:08:09

@ehjeaserehje: Igen, Magyarországon is lehet boldognak lenni, az ember kis mikrokozmoszában, ha úgy építette fel: család, barátok, hivatás amit szeretünk... De nem lehet nem látni azt, ami ezen kívül körülvesz - a pozitívumok, értékek mellett nem észrevenni mások szenvedését, nyomorát, boldogtalanságát.. Nem tudjuk függetleníteni magunkat tőle.. Talán van, akit ez kevésbé zavar, mások szociálisan érzékenyebbek, empatikusabbak.

qwertzu 2017.05.15. 12:08:40

@Hórukk: Forrás?

@meatclone: A menetrend van az utasokért.

what.the.fuck 2017.05.15. 12:09:31

elég lenne egy nagyobb vidéki városba költöznöd, kár ilyen messzire futni. elhiszem hogy pesten szar az élet, már a XII. században is azt mondta egy utazó hogy budán mindenki gyülöl mindenkit...ilyen a város szellemi légköre, nem fog változni.
DE. vidéki nagyvárosban élek, és jól érzem magam, normálisak az emberek, a tanárok kihozzák a legtöbbet amit tudnak a mai rendszerből is. én is éltem külföldön eleget, valóban anyagilag több a lehetőség és a potenciál, de valahogy üresnek éreztem az egészet. nem akarom hogy a szüleim akik ugyanúgy megharcolták a maguk harcát az akkori problémákkal csak évente egyszer lássák az unokájukat. harcoljuk meg mi is, vagyunk elegen akik jobbá tudják tenni az országot...

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 12:13:56

@what.the.fuck: Én nagyon szerettem Budapesten élni - itt töltöttem 40 évet.. egy nagyvárosnak is megvannak a maga előnyei. Azt gondolom, hogy nem a városi léttel van a probléma.. :-) A nagyszülők akkor is láthatják évente sokkal többször az unokákat, ha az ember külföldön él, persze a napi személyes kapcsolat megszűnik, ami egy veszteség. Az utolsó mondatra reagálva: .... én is azt hittem, amikor visszaköltöztem tavaly...

kacsa. 2017.05.15. 12:16:15

Az örökös mosolygásra mondta egy - amúgy külföldi - ismerősöm, hogy nem szereti, mert akkor sokkal nehezebb eldönteni, hogy mikor mosolyog igazán a másik. Osztom a véleményét: a világfájdalmas kifejezés engem lehangol, de az örökös bájvigyortól hülyét kapok. Szerintem a kettő között az igazi. Mármint semleges helyzetben. Ahogy előttem is írták, a lehajtott vagy undok fej viszont hatékonyan távol tartja a kéregetőket.

@Fomi: Ha az vagy, akire gondolok, hogy vagy :) akkor azt sem árt hozzátenni, hogy ha valaki más kulturális közegben szocializálódik, az óhatatlanul átvesz olyan viselkedésmintákat, amivel ha eltérő vérmérsékletű országba kerül, kilóg a sorból. Az meg főleg gyerekkorban hatalmas szívás lehet: egyrészt azért, mert sok ember tart a szokatlantól, másrészt pedig eltérően is értelmezheti a másik viselkedését (hangos, gyors beszéd, heves gesztikuláció, kisebb személyes tér és hasonlók).
OFF Az ilyesmihez nem értek és nehezen fogalmazom meg, ezért írok egy más példát, ami a cigányokkal kapcsolatban szokott előjönni: egy jelentős részük igen hangos és közvetlen viszont a közegben, ahol felnőttem, a kiabálásnak már agresszív jelentése van és jóval szűkebb azoknak a dolgoknak a köre, amit illendőnek tartok egy ismeretlentől megkérdezni (pl. a piros hetesen hangosan érdeklődni egy 18 éves lány nemi élete és szokásai után már nem tartozik bele...). A mai napig problémám van azzal, ha ilyen emberekkel beszélgetek, mert másként kódolom le a viselkedésüket. Ez nem azt jelenti, hogy nem beszélek velük, csak fárasztóbb és nagyobb a félreértés lehetősége (érzésem szerint veled kapcsolatban is előfordulhatott ilyen).

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 12:18:34

@kacsa.: Nem örökös mosolygást írtam... hanem egy alaphangulatot, a világhoz való alapvető hozzáállást írtam le.. :-) Egyébként a műmosolyt nagyon könnyű megkülönböztetni a valóditól. :-)

kacsa. 2017.05.15. 13:21:57

@Schrammel Ivett: Ha közelről nézem, általában nekem is sikerült megkülönböztetnem a bájvigyort az őszintétől, de a nem mosolyt a mosolytól sokkal könnyebb. Már csak azért is, mert egy bizonyos távolság felett (rövidlátóknál ez ugye elég kicsi is lehet) elvesznek a részletek. Az alaphangulatnál az is lehet, amit írsz a magunk mikrokozmoszáról, mert a saját tágabb környezetében nem érzem a világfájdalmat, beszélgetés közben sok ismeretlennél is el lehet terelni a témát róla, de az igaz, hogy máshonnan (TV, plakát egyebek) ömlik az, ami mérgez minket.
De az itthoni bürokrácia egy részéről szívesen lemondanék!

GMS 2017.05.15. 13:23:47

@Shish Yakoo: és mi lehetsz ott birkapásztor? :)) esetleg fűnyírást vállalhatsz a közeli stadionban? vagy kiadhatod a fölös kockaházadat és a 60+rezsiből vígan élhetsz?:) ki kell ábrándítsalak, sok embernek még a 60+rezsi is sok, nyugdíjas vagy sem.
Tudod, mit kapnak az emberek a kint léttől? Egy pozitívabb szemléletet és sokkal nyugisabb életet, anyagi biztonságot. Ha elvesztik a munkájukat lesz másik. És lesz, nem kérdés. Mert ezek az emberek itthon is dolgoztak. Nem a henyélő/korrupt/tolvaj politikusa (vigyázz ez pártfüggetlen, lopott itt időtlen idők óta mindenki!) megy ki nyugatra, aki életében egy napot sem dolgozott az esetleges végzettsége szerint (már ha nem vette, vagy kölcsönözte, mint pl. a smitpali), már csak ezért sem, mert az itthon is megél, ha nincs állami cubák, akkor a pártból, vagy leejtőernyőzik valahová a magán- vagy állami szférán belül.
Élni sok helyen lehet ezen a földtekén. Csak nem mindenhol érdemes. De ez egyéni döntés. Nem élheted más életét, nem bújhatsz bele a bőrébe. Jó lenne itthon is egy mini Kánaán, de ahhoz nem csak a politika, de hétköznapi emberek szintjén is erős szemléletváltás kellene. De először is az, hogy gatyába rázzuk az országot (oktatás, egészségügy, nyugdíj), és az emberek nagy részének ne a napi megélhetésre kelljen koncentrálni, meg hogy hogyan fizeti ki a számlákat a hó végén, mert addig bizony rohadtul nem fogja érdekelni a szelektív szemétgyűjtés meg az emberi jogok. Ennyi.

GMS 2017.05.15. 13:24:12

@01234567: hahaha, persze, ez mind igaz, de az is hogy a mai buszsofőrök nagy részének gőze sincs a forgalomban történő dinamikus vezetésről (vajon, te tudod, ez mit jelent?), hússzal nyökögünk a hétfő reggeli csúcsban is, mert ugye hova rohanunk, és megvárunk minden áthaladó autót, nyugdíjast még akkor is ha közben simán átérnénk a kereszteződésen. De nem. Se rutin, se tapasztalat, se egy kis kurázsi (busszal és villamossal is csak a hülye személyautós akasztja össze a bajszát), hogy basszus húzzon már be a kereszteződésbe, mert egyrészt nem látja be, másrészt soha sem megy át. Hol vannak a 90-es évek buszsofőrjei, akik úgy vezettek, mint az öreg ördög (biztosságosan! és vigyáztak a vasárnapi hülye úrvezetőkre is!), és többnyire meg is várták az utasokat.
És hol van abban a logika, hogy a 9-es busz a belvárosban perceket vár a menetrend miatt a megállóban, aztán meg további perceket fog késni a következő szakaszon a forgalom miatt. A forgalmas helyeken egyszerűen nincs sok értelme a menetrendnek, sokszor még a kötött pályásoknál sem, ha sok az útkereszteződés.
Miért képtelenek összeállítani egy olyan fonódó menetrendet, ahol a 17-es, 61-es villamos nem 2 perces követéssel közlekedik a közös szakaszon. Utána meg várhatod, mikor jön a következő. Ez olyan nagy feladat? Persze, hogy fel akarsz férni rá, ki tudja, miikor jön a következő?? Ha időre mész, és nem egyszer szállsz át, akkor minden átszállásnál időt veszítesz, ha nem éred el a buszt/villamost/ metrót stb.. Ugyanakkor a 4-6-osnál meg nem éri meg hisztizni, mert ott 2-3 percenként jön egy másik csúcsidőben, de még este is van 5-10 percenként. De a poszt írója szerintem nem a 4-6-osról ír.

Szélmalomharcos 2017.05.15. 13:24:31

@Brix:
"Gibraltár? Oda miért érdemes költözni?"

Ott a legolcsóbb a narkó. Egyenesen Afrikából hozzák, rengeteg díler kínálja a környéken, ennek megfelelő a közbiztonság, Most nem kimondottan az angol részre gondolok mert ott csak pár órát voltam

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 13:29:47

@Szélmalomharcos: Egész gibraltár brit terület... és nagyon jó a közbiztonság. 9 éves gyerekek már egyedül közlekednek, biztonságban. Szerintem te a szomszédos La Lineára gondolsz, ami már Spanyolország része. Ott valóban nem annyira biztonságos, sok a lopás, autófeltörés, dílerek... Sok expat, köztük magyar él ott, mert a lakásbérlés a töredéke a gibraltárinak, de ennek megvan az ára.. Én nem élnék kint, de van aki szereti. Gibraltár és La Linea ég és föld a határ 2 oldalán.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.15. 13:34:22

@Schrammel Ivett: Lehet, hogy pedofilnak gondol.. Itt mindenki üldözési mániás..

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.15. 13:34:30

@Brix: Sztem azért idegenforgalom biztos van. Gondolom a hölgyike is ebben utazik..

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.15. 13:34:42

@Brix: Odáig nem nagyon jutnak el az illegális migrik. A spanyoloknak ugyanis van területük Afrika szarvánál, és ezt egy elég komoly kerítéssel, és sokkolóval felszerelt őrökkel védik a kontinens többi része felől érkezőktől..

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 13:38:10

@EU zászlót mindenhova!: Az idegenforgalom nagyon jelentős Gibraltáron szinte egész évben. Ha a "hölgyike" alatt engem értettél, mint a cikk íróját, én nem idegenforgalommal foglalkozom, pszichológus, terapeuta vagyok és a szakmámban dolgozom.. :-)

kewcheg 2017.05.15. 14:46:34

Az iskola rész majdnem teljesen igaz, a többi azért csak részben.....

LFather 2017.05.15. 14:47:13

Mindig gyanakvással olvasom az efféle "bezzeg" írásokat. Legyen szerencséje Ivettnek és találja meg, amit keres, ezt tényleg szívből kivánom. Sok igazság volt ebben az írásban ami Magyarországot illeti, de az új otthon tökéletesnek való lefestése általában inkább önigazolás, semmint tény.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 14:53:12

@LFather: Nem Gibraltár hiánytalan leírására törekedtem, csupán azt soroltam fel, hogy mi az, ami engem vonz itt. Közel 4 évig éltem kint, ismerem a hely hiányosságait, nehézségeit is - de ez a poszt nem erről szól. Részletesebb leírás is olvasható a helyről más cikkeimben, ezek megtalálhatóak az ajánlott bejegyzések között - illetve 3 írásom szól még az angol iskolarendszer gibraltári tapasztalatairól - ezek is megtalálhatóak a blogon.

Orgenza 2017.05.15. 14:53:54

Par pozitívumot had említsek Gibraltarrol csak felsorolas szinten: Színvonalas zeneiskola, szamos tanciskola, tobbfele muveszeti klub, nemzetkozi zenei-, drama- es tancfesztivalok, kepzomuveszeti, íroi palyazatok, versenyek, kiallítasok, a Conventben havonta megrendezesre kerulo telthazas komolyzenei koncertek helyi es kulfoldi vendegeloadokkal egyarant, ujevi hangverseny minden evben, ingyenes sakkoktatas sakknagymester altal es nemzetkozi sakkfesztival, ingyenes biztonsagtechnikai, programozoi es robotika kepzes az iskolaban. (Tavaly gibraltari csapat nyerte az Angliaban megrendezesre kerulo nemzetkozi ciber security versenyt). A nagyobbik fiamnak ket doktori kepesítessel rendelkezo tanara is van, szamos diakrol tudok, akik a cambridge-i egyetemre keszulnek, es vannak olyan gyerekek akik a kvantumfizikarol is kepesek beszelgetni. ...a jó dolgok sokszor csendben zajlanak.

Debreczeni László 2017.05.15. 16:10:01

Azt hiszem mindenki tudja, hogy miről írsz.... még ha egyes példákon, megfogalmazásokon lehet is "fogást találni" . Egyébként ez is elég hungarikum, a kontraproduktív vitakultúra....nem is akarom megérteni a másikat hanem azt, nézem hol tudom bebizonyítani, hogy téved, hülye, ellentmondásos, elfogult... vagy csak egy nyavalygó "libsi". Minden tiszteletem a tiéd, hogy még a méltatlan hozzászólásra is képes voltál, higgadt, derüs válaszokat adni :)

Fukar 2017.05.15. 17:09:37

@Jakab.gipsz: Már kezdtem magam rosszul érezni, hogy csak külföldön tengődő, hazájukat fikázóak vannak. De, azért csak nem vagyok egyedül, hogy utolsóként leoltsam a villanyt!
Megértem, ha valaki/k/ tapasztalatszerzés, jó fizetés stb. miatt kühonban keresik a boldogulást,de ez a pökhendi haza szólás, finoman szólva, otromba.

BéLóg 2017.05.15. 17:10:02

Szeretem az olyan helyeket, ahol a kerítés is gibraltári sonkából van. Ahol az emberek nem is eföldön élnek és a két szép szemedért szeretnek.
Nos, én négy kontinensen tucatnyi országban megfordultam. Egy sem volt jobb mint Magyarország.
Két feltétele volt annak hogy szeressenek:
Szólaljak meg a nyelvükön és
Legyen rengeteg pénzed.
Ennek hiányában (mások példáján láttam) NINCS elfogadás.
Franciaországban az ELSŐ KIFEJEZÉS amit megtanítottak (!) nekem, a "sale étrangère" volt.
Németországban (nagyon sokat éltem ott) a hivatalok és szomszédok általi bosszantás már professzionális szinten megy.
Svédországban meghalhatsz a mosolygó fapofák közt, miközben barátaim szerint ha Hitler élne, AZONNAL Svédországba költözne.
Norvégiában a csecsszopó gyermekedet is elveheti a Barnevernet ha úgy gondolják, meg elmarad az ovis farsang mert minden kislány hercegnő és minden fiú katona akart lenni...
Olaszország, lopás, csalás, átverés, lenézés.
Brit szigetek, nagyképűség és totális brit munkaundor, lelketlen íztelen, sótlan világ, valamint gyakorlatilag rabszolgatartás.
Spanyoloknál 50%-os fiatal munkanélküliség, emellett munkaundor, haverok-buli-szieszta-egyszerélünk, hülyetúúúristák! szemét angolok! genya franciák!
Cseheknél, szlovákoknál a végtelen arrogancia és mások lenézése (ha ha, egymást jobban mint a külföldit).
Amerika a s****hülyék gyülekezete.
Ázsiában lepra és nyomor.
...
...

SEHOL nincs az az idealizált mesevilág, amit leírsz. Majd egyenként is megpróbálok reagálni.

Azt kívánom, legyen nagyon boldog az életed akárhol és találd meg mindenben a számításodat! Sose lássad azokat a dolgokat, amiket én most leírtam!

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.15. 17:10:17

@Schrammel Ivett: Értem, szóval agyturkász vagy.. Meg lehet ebből élni gibraltáron? A turisták igénybe vesznek ilyen szolgáltatást?

Irbisz 2017.05.15. 17:10:25

Hm, ha "turistaskodni" megyünk haza, akkor is mellbevago amit latni, hallani, azt nem tudja elfedni hogy a rokonokkal, ismerösökkel tallakozunk.
Engem föleg amit hallani radioban, TV-ben, az döbbent meg, pedig sajnos (nem tudom miert, talan mazochizmusbol?) követem az otthoni esemenyeket. voszont erthetöve teszi, hogy aki csak ezekböl meriti informacioit, annak miert alakul ki ilyen szintü dezinformacio mellett olyan vilagkepe, ertekrendszere, amilyen, es miert tart ki a vegsökig az orszagot, sajat maga es utodjai eletlehetösegeit lenullazo politikai erö mellett.
az oktatas no comment, az ember nem hinne, de a siralmas magyarbalinti idöket kell visszasirni, mert most kb. rakosi szellemet es szellemiseget hozta vissza a fidesz az iskolakba.
Az is megerne egy miset, ilyen mertekü leterheles es atszervezesek utan is miert romlik evröl-evre az iskolasok teljesitmenye nemzetközi összevetesben. Persze igazabol a fidesz szempontjabol a minel butabb, nemgondolkodo, uniformizalt következö nemzedek kinevelese a cel, azok kevesbe fognak ellenük szavazni - ezrt is kar javulast varni tölük, hisz ellenerdekeltek az oktatas nivojanak, minösegenek javutasaban.
De hithü szavazoikat ez nem erdekli, aztan persze csak sirankoznak hogy a gyerekek, unokak elmennek ... Ja, igen, elegük van a kadarista szellemiseget es urambatyam rendszert visszaepitö balkani rendszerböl, amit orbanek epitenek.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 17:23:00

@BéLóg: Ez egy valós világ amiről írok, persze ez sem tökéletes, de nekem nagyon megfelel úgy, ahogy van. :-)

BéLóg 2017.05.15. 17:24:08

Nos, menjünk egyenként.

Oda, ahol az emberek figyelnek egymásra, törődnek egymással. -- Sehol a világon nem figyelnek az emberek jobban oda másokra mint itthon. Ez biztos. nem tudom te hol jártál Magyarországon.lnek egymásra, törődnek egymással.

Ahol mosolyra mosoly a válasz. -- Énrám a világon mindenki VISSZAmosolyog, nem tudom hol tapasztaltad az ellenkezőjét. Talán te itthon nem mosolyogsz?

Ahol az iskola nem eszi meg a gyerek és a család életét -- nos ebben van valami. Erre nem tudok frappáns ellenpéldát, csakis KIVÉTELEKET adni.

Ahol nem közvetít más értékeket, mint otthon a család --- Sajnos ez a mondatod nekem nem kerek.

Ahol a gyerekeim naprakész, valóban használható tudást kapnak -- Ez ugyanaz mint az iskola. Vagyis ismétlés. Naprakész használható tudást én a szüleimtől és a nagyszüleimtől kaptam. Szerintem ez a világon mindenütt így van.

Ahol értékelik, ha egy gyerek nyitott, kíváncsi, érdeklődő. -- Iskola téma, harmadszor!

Ahol a verseny helyett fontosabb az együttműködés, már ezt tanítják kisgyerekkortól. -- iskola téma, negyedszer!

Ahol az iskolában arra kíváncsiak, hogy mit tud, nem pedig arra, hogy mit nem tud. -- Iskola téma ötödször.

Ahol a gyerek nem stresszel, nem szorong az iskola miatt, ezért nem is szomatizál, elvétve szed össze egy-egy fertőzést. -- iskola téma, hatodszor.

Ahol nincs állandó, napi szintű számonkérés. -- Iskola téma hetedszer.

Ahol a szabadidő valóban a pihenésé lehet, nem az iskolai tanulás folytatása. -- Iskola téma nyolcadszor.

Ahol a pedagógus hivatás az egyik legmegbecsültebb, így a tanárok azzal tudnak foglalkozni ami a feladatuk: a tanítással. -- Iskola téma kilencedszer. Ja, ilyen tanár idehaza is van és sz***r meg szerintem Gibraltárban is.

Közbevetés: Te úgy tűnik az iskolarendszerrel vagy nem kibékülve. OK. De hogy ezért elhagyni az országot? Azért a pénzért amibe (ne mondd hogy az elit ott ingyen van) neked ott kerül, IDEHAZA is találsz elit iskolát. Akár államit is (lásd elit gimnáziumok. Ja, és oda kevéssé a pénzes, mint inkább a tehetséges gyerekek kerülnek.)
Folyt.

Ahol a gyerekeimet nyugodtan elengedhetem bárhova egyedül is, mert tudom, hogy biztonságban vannak. -- Ne haragudj, de hol éltél te Magyarországon? Nem vagy te kicsit paranoiás?

Ahol a buszsofőr megvár, ha szaladni lát a busz felé, sőt volt olyan is, hogy visszafordult, hogy felvegyen, ha lekéstük a buszt. -- Ilyen minden nap megtörténik itthon is. Ahogy BIZTOS hogy az ellenkezője is Gibraltárban. Olvasgass Lutonba menő buszokról a Határátkelő blogban, lécci.

Ahol vadidegen emberek (egyébként idős nők, marokkói bevándorlók) ölbe veszik mások kisgyerekeit a tömött buszon, ha nincs több ülőhely. -- Ami ellen, ha olvasol Velvetet meg Díványt, meg Poronytyot a mai "anyukák" sikoltozva tiltakoznak idehaza. Viccesnek tetszik lenni. Egyébként menj el BÁRHOVÁ vidékre itthon is ezt fogod tapasztalni.

Ahol a másság elfogadása, más kultúrák ismerete és tisztelete az alap – hiszen mindannyian mások vagyunk, valahol mégis ugyanolyanok. -- Amint mondtam. Szólalj meg a nyelvükön és legyen pénzed. Ugye nem gondolod hogy Gibraltárban vagy akárhol a kábszeres alkesz hajléktalant pátyolgatnák? Gibraltár egy nagyobb ZÁRT kolónia, pénzes adócsalók menedéke akik egyébként a vámmentességből élnek a lopják az EU országok vagyonát. Sz****ban is vannak a Brexit miatt duplán!

Ahol ha ottfelejtesz egy táskát a buszon, megtalálod a végállomáson. Sőt, a buszsofőr akár felhív és utánad is hozza, ha benne találta a telefonszámod. (Tudom, hogy hihetetlen, de mindkettő saját tapasztalat.) -- Ahogy ugyanez Magyarországon is bármikor megtörténhet és meg is történik. Szalmabáb érvelést használsz. Egy jelentéktelen kis dolog természetellenes felnagyításával próbálsz igazad mellett érvelni. Hiba.

Ahol nem csak fizetsz az állami egészségügyi ellátásért, hanem meg is kapod időben a megfelelő ellátást, szolgáltatást. -- Ja. Ezért tartanak állandó lakcímet a kűfődre szakadt hazánkfiai és fizetnek 7500 Ft "fenntartási" illetéket, hogy a NÁLUNK ingyenes, ODAKINT milliókba kerülő szűrő- és egyéb szolgáltatásokat ITTHON vehessék igénybe.

Ahol a politika nem mászik bele az ember magánéletébe. -- Érdekes. Az én életembe itthon sem mászik be, CSAK ha akarom. Ahogy BÁRMELY más országban is úgy volt. Viccesnek tetszik lenni. (Ja, Svédország ebben is kivétel. Az Állam az Isten, lásd "ha Adolf ma élne..."

Ahol a híreket olvasva nem rándul görcsbe a gyomrom. -- Már megbocsáss, de ez nonszensz. Ha Gibraltárban magyar híreket olvasol, nem rándul görcsbe a gyomrod? Vagy Gibraltárban NEM olvasol híreket? Hát, akkor ne olvass Magyarországon sem. Majd nyugis lesz az életed itt is.

EZ a válasz ERŐSEN kritikus, de nem akar bántó lenni. ÉN nagyon boldog vagyok Magyarországon és KISSÉ bosszant, hogy azok, akik PÉNZÉRT (ne szépítsük) itthagyták az országot, AZZAL magyarázzák meg döntésüket, hogy ..... kennek visszafelé, hogy ÖNMAGUK szebbnek és jobbnak és okosabbnak tűnjenek.
EZ az ÉN véleményem.

scsaba1 2017.05.15. 17:29:31

"Öreg bölcs üldögélt a Korinthusba vezető út szélén. A városba igyekvő idegen rövid pihenőt tartva beszédbe elegyedett vele:
– Milyenek itt az emberek? – tudakolta.
– Hová való vagy? – kérdezett vissza az öreg bölcs.
– Athéni vagyok.
– És felétek milyen nép lakik? – kérdezett tovább az öreg.
– Hát tudod, rettenetes társaság! Mind csaló, lézengő, lusta és önző. Ezért is jöttem el onnan.
– Nincs szerencséd! Korinthusban sem jobb a helyzet. Itt is csupa csalóval és lézengővel, lusta és önző emberrel fogsz találkozni. – mondta az öreg.

A vándor búsan folytatta útját.

Nem sokkal később újabb idegen állt meg az öreg bölcs előtt. Őt is az érdekelte, hogy milyen emberek laknak Korinthusban. A véletlen úgy hozta, hogy ő is Athénből jött. Neki is feltette az öreg bölcs a kérdést, hogy ott milyenek az emberek.
– Nagyszerű emberek élnek ott! Barátságosak, segítőkészek és nagyon becsületesek! – válaszolta nem kis büszkeséggel az utas.
– Nagy szerencséd van! Korinthusban is ugyanilyen nagyszerű emberekre találsz majd! – mondta az öreg bölcs.

A vándor vidáman fütyörészve folytatta útját a város felé.

A két beszélgetést végighallgatta egy fiatalember, aki gyakran időzött az öreg bölcs társaságában. Felháborodottan jegyezte meg:
– Nagyot csalódtam benned! Sose hittem volna, hogy te is ennyire kétszínű vagy!

Az öreg bölcs mosolyogva csillapította:
– Tévedsz, fiatal barátom. Tudod, a világ a szívünkben tükröződik. Akinek a szíve gyanúval van tele, az mindenhol csalókkal fog találkozni. De akinek a szívét jóindulat tölti el, az a világon mindenhol barátságos emberekre talál."

Mondjuk én egy vidéki városban élek, de rohadtul nem látom azt a szörnyű és borzalmas Magyarországot, amit a postban lefestettél. Nyilván nehezebb itt élni 150k-s havi fizetésből, mint "nyugaton", nyilván a politika és a hatalom is szeret bepofátlankodni a mindennapjainkba és magánszféránkba, de van vagy 500 éves tapasztalatunk, hogy ezt hogy tompítsuk és szabotáljuk el ezt, túljárva a túlméretes mindenkori állam eszén.

Most komolyan az iskolán kéred számon hogy nem tanítja meg a mindenapi, beszélt nyelvre a gyerekeket? Az nem a szülő és a család feladata lenne?
Tényleg fennakadsz az ekevason? Szerintem meg nagyjából az általános műveltség része, hogy a gyerek tudja: a liszt nem a Tesco polcán terem. Ahogy az általános műveltség rész - legalább is nálunk - az Egri csillagok. Mit kellene olvasni, talán Harry Pottert? A pontok 3/4-vel simán vitatkozni tudnék, de igazából kedvem sincs hozzá, mert ilyen erős prekoncepcióval nehéz vitába szállni, ill az előzetes moderáció (ami megint egy "szép" szokás kommentelhető blogknál) miatt sincs sem látom értelmét belefolyni jobban...

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.15. 17:44:31

@scsaba1: Az előzetes moderáció oka, hogy az ember felelős a saját blogján megjelenő kommentekért. És sajnos van, aki uszító, gyűlöletkeltő, mások emberi méltóságát sértő kommentet ír, vagy olyan véleményt, aminek semmi köze nincs a poszthoz. Eddig csak 3 kommentet moderáltam ki, ami elég jó arány a 32 ezres olvasottsághoz képest. :-)
Ismerem a tanmesét és szeretem is, de itt most nem állja meg a helyét, mivel két nagyon is különböző világot írtam le és mindkettőt én láttam.
A gond csak az, hogy nem arra reagálsz, amit leírtam.. pl sehol nem kérem számon az iskolán, hogy tanítsa az élő beszélt nyelvet, mindössze az olvasmányok nyelvezetét kifogásolom 1. osztályban. A gyerekek számára fontos, hasznos tudásról mások az elképzeléseink, de ezt inkább egy külön posztban kifejtem bővebben is. :-)

Fomi 2017.05.15. 18:41:38

@kacsa.: Nem tudom, hogy ki vagy, egyik ismerősöm sem jut eszembe, akinek ez vagy ehhez hasonló lenne a felhasználóneve. Különben lehet, hogy te is összekeversz engem valakivel.

virgo 2017.05.15. 20:27:22

"Megpróbáltam, de nem tudtam lelkileg hazajönni, csak fizikailag. Ahogy a családom többi tagja is. Ezért visszamegyünk oda, ahol lelkileg is otthon vagyunk, arra a helyre, ami iránt nem szűnő honvágyat érzünk."

Ebben az esetben jó döntést hoztál. Mi meg, akik itthon élünk, azért élünk itt, mert ide tartozunk, lelkileg is.

Baranyai Liza 2017.05.15. 22:07:16

Szia Ivett! Teljes mértékben egyetértek és együtt érzek! Mi éltünk Kanàri szigeteken és Thaiföldön és most egy évet itthon egy 12 éves és egy 10hónapos gyerekkel. És azt kell mondjam,nagy örömmel tàvozom megint! (Most Olaszorszàgba költözünk) éppen azok miatt,amit leírtàl. És főképp a gyerekek miatt. Az én 12 éves,spanyolul,angolul beszélő kreatív fiamat kigúnyoltàk az iskolàban a gyerekek és tanàrok, fejébe ültették,hogy nem beszél elég jól magyarul (!!!) mikor max a -nàk/-nék-et mondja rosszul! Azóta hogy itt élünk fél a dolgozattól,feleléstől, màr nem is jelentkezik mert ràjött hogy az nem csak nem szokàs de ciki is. És hogy mit tanulnak egész évben? Ezt én sem értem,mikor egy nyàri hónap alatt ő megtanult egy éves tananyagot mikor àllítólag "nagyon nehéz,nagyon jó a magyar oktatàs" és a rokonok és ismeretlenek is rendszeresen azt kérdezik, hogy "mit fog csinàlni szegény gyerek,ha egyszer vissza akar jönni ide!? Mert ezt a nagy mennyiségű,magas szintű tananyagot bepótolni nem lehet!"Hàt lehet! És sokkal többet,jobbat adni a gyerekeinknek is lehet! Olyat,amivel nem veszik el az önbizalma és a kreativitàsa és amivel nem utàlja meg az iskolàt! Úgyhogy mi gyorsan tàvozunk is mielőtt maradandó nyomokat hagy bennünk az orszàg!

Bambino123 2017.05.15. 22:09:10

@Schrammel Ivett: "Azt teszem szóvá, hogy a buszsofőr nem vette figyelembe a másik embert"

Teljesen jogosan kaptad a negatív kritikát. Pszichológusként azért illene észrevenned, amikor önmagad ellen beszélsz. (Egyébként a cikk többi része teljesen igaz, és egyetértek vele.)

Érdekes a te hozzáállásod is viszont a közösségi vs. egyéni érdek között. A busz menetrend szerint jár. Aki nem képes arra, hogy időben kiérjen a megállóba, az KIZÁRÓLAG önmagára vessen! Egyszerű élettanács: EL KELL INDULNI IDŐBEN.

A buszvezető bizony a többség érdekét tartja szem előtt, azokét, akik képesek időben kiérni a megállóba, mert ők is időre mennek mondjuk munkába. És amit nem tudsz. A BKV járatain GPS alapú követő van, éppen a KÖZÖSSÉGI érdek, applikáció miatt. Ez jelzi a buszvezetőnek, hogy mikor siet, mikor van késében. ettől nem térhet el, mert büntetik érte! A BKK ellenőrei ellenőrzik a buszvezetőket, hogy minden szabályt betartanak-e. Valamint ma olyan létszámcsökkentés van, ami miatt, ha nem tartja be a menetidőt, akkor egy 1,5 órás kör végén magának sem marad 5 perce a következő 1,5 órás kanyar előtt, hogy elmenjen WC-re! Ajánlom, pszichológusként azért először tájékozódj! és egyszer próbáld ki, milyen 1,5 órát vezetni ebben a városban, és utána mondd, hogy nem vágod rá senkire az ajtót, mert olyan csodalény vagy, aki napi 8 órát képes kibírni wc, ivás, evés nélkül...

Ugyanez a helyzet a MÁV-nál. érdekes, hogy azért sírunk, JOGOSAN, mert a vonat késik, hisz az időnkkel játszik. De bezzeg a mozdonyvezető várjon be egy embert, mert az nem tud időben érkezni a megállóba? És ezt játsszuk el minden állomáson? Javítva ezzel a 30 perces átlagos késési időt?

Inkább mindenkinek illene végre megtanulni, hogy sosem játsszunk más idejével! Aki nem képes időben kiérni a megállóba, az majd másnap otthon felkel 5 perccel korábban.

Szerintem pszichológusként ebben a kérdésben illene önvizsgálatot tartanod. És ez jobbító kritika, nem pedig negatív.

Szélmalomharcos 2017.05.15. 22:09:13

@Schrammel Ivett:
Gibraltár mint szoros valóban nem azonos a sziklával, ami brit terület. A narkó-központ Tarifa, meg a többi hasonló hely, természetesen spanyol területen

Számomra borzalmas élet lenne egy akkora területen élni mint a brit exklávé. A gibraltári szoros környéke nagyon érdekes és pont az elhagyatottsága miatt szép, a Cabo di Trafalgár nemzeti park, meg hasonlók. Annak idején eltöltöttem vagy 10 napot, a brit területre meg a majmokkal együtt elég volt fél nap

Az ízlések különbözők, mindenkinek megvan a maga élete, legyen az ő dolga, nem vagyunk egyformák. Számomra nagyjábó ennyi a blog tanulsága

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.16. 07:42:49

@Irbisz: Szerintem itthon bizony sokkal kiegyensúlyozottabb a média, mint pl. Németországban, ahol egyfajta pc diktatúra sújtja az országos sajtó jó részét, és eleve kemény öncenzúra érvényesül.
A tavaly szilveszteri vérlázító kölni tömeges abúzust és nemi erőszakot 4-5 napig kollektíven elhallgatta a "független" és "objektív" német országos sajtó. Csak a kis helyi lapoknak és az érintettek internetes tevékenységének köszönhető, hogy nem sikerült elmaszatolni az ügyet. Szégyen, gyalázat a nagy német sajtótermékekre nézve. Ez Magyarországon nem fordulhatott volna elő..

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2017.05.16. 07:44:41

"És ha délután értük megyek, és körülnézek, meg is kapom a választ: a tanár a fegyelmezéssel tölti az idő nagy részét."

- sok a ciganygyerek az osztalyban? Talan a szegregacio lenne a megoldas?

Jakab.gipsz 2017.05.16. 07:45:45

Fog még Ön lesütött szemmel járkálni, akkor már sajnos késő lesz, benyelte a multikulti maszlagot.

Azt javaslom legyen egy "B" terve is, kár lenne magáért.

röf 2017.05.16. 07:45:57

Vagy egyszerűen csak hiányoznak a majmok...

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.16. 07:46:02

Tedd már ki az előző hsz-emet drága ! Ne csatlakozz a szólásszabadságot hirdető, de azt valójában rendszeresen korlátozó pc zombikhoz. Semmi olyat nem írtam, ami miatt ne lehetne kirakni, csak az igazságot, ami persze egyeseknek kényelmetlen és elkendőzendő..Mutasd meg, hogy demokrata vagy !!

Szélmalomharcos 2017.05.16. 07:47:01

@Schrammel Ivett:
"Első lépésként el kellene hinni, hogy beletörődés helyett lehetséges a változás, mindenki tehet érte.."

Mivel idehaza a rosszkedvet a libsik gerjesztik (csak bele kell olvasni az írásaikba), a legjobb változás ha elküldeni őket Gibraltárra felüdülni. Ők is jól járnak, mi is

négyláb 2017.05.16. 07:51:08

Ha nem magadtól indulnál, kedves Ivett, többen arra kérnénk, hogy tedd azt, mindegy hová, Gibraltárba, az USÁ-ba, Izraelbe, Szenegálba. Ivett Schrammel névvel senki sem fogja az orrod alá dörgölni, milyen fúj-fúj undorító országból jöttél.....

sárospataki 2017.05.16. 07:51:27

Hát, ez egy közepes magyarugarozás lett.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 07:53:53

@EU zászlót mindenhova!: Kitettem.. Nem tudok egész nap a kommentekkel foglalkozni, de amint van egy kis szünetem a munkámban, ránézek a gépemre.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 08:03:23

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: Nem. Ha többet engednék a gyerekeket napközben mozogni, pl. ha látja a tanár, hogy fáradt az egész osztály, kivinné őket az udvarra, - hiszen ilyenkor már úgysem tud figyelni senki, nincs információ befogadás sem feldolgozás, feleslegesen töltik bent az időt - utána sokkal hatékonyabban lehetne tanítani. Szerencsére van olyan tanár, aki ezt felismerte és megteszi, de nem mindegyik.. Egy gyerek másképp jelzi ha szellemileg elfáradt, "betelt a merevlemez", mint egy felnőtt - ilyenkor nagyon is aktív, túlmozgásos lesz.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 08:05:29

@röf: A majmok pont nem hiányoznak, de szinte minden más igen.. :-)

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 09:24:11

@Orgenza: Ez így igaz, ez Gibraltár rejtett arca, amit turistaként nem látni, sem Spanyolországban élve, amit csak itt élve ismer meg az ember, ha a gyerekei is gibraltári iskolába járnak és keresi ezeket a lehetőségeket. :-)

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.16. 09:33:50

@Schrammel Ivett: Ok, bocs..sajnos nekem is üldözési mániám van..Negatív tapasztalatok..

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 16:39:31

A blog tulajdonosa felelős a kommentekért. A gyűlöletkeltő, uszító, más kommentelőket becsmérlő, mások emberi méltóságát sértő hozzászólásokat a továbbiakban sem engedem be. Természetesen a más véleményeket, amennyiben azok (viszonylag) kultúrált formában kerültek megfogalmazásra, igen. Sőt még a puszta kötözködést is... Mint ennek a posztnak néhány kommentje is mutatja... Maximum ezekre nem mindig reagálok. Remélem olvassa akire vonatkozik.

Zo! 2017.05.16. 18:36:53

@Phxmike
Es a spanyolok afrikai varosai?Azok jogosak?:)Ha jol tudom harom nep uralta Gibraltart:Arabok, Spanyolok, Angolok. DSpanyoloknal volt a legrovidebb ideig.

Irbisz 2017.05.16. 20:38:34

@EU zászlót mindenhova!:
Ja, ebben igazad van, a nemet hivatalos mediakban eleg erös öncenzura van, ez teny.
De nem hazudnak orbitalis mertekben ejjel-nappal mint megannyi hazai media, "csak" elhallgatnak bizonyos pc temakat, igy összessegeben kevesbe mossak az agyakat, mint akik a hazai mediak krealta informacios burokban elve totalisan fals es hibas vilagkepet alakitanak ki magukban, igy valamifele alternativ valosagban elnek.

Irbisz 2017.05.16. 21:35:40

@BéLóg:
"Nos, menjünk egyenként.

Oda, ahol az emberek figyelnek egymásra, törődnek egymással. -- Sehol a világon nem figyelnek az emberek jobban oda másokra mint itthon. Ez biztos. nem tudom te hol jártál Magyarországon.lnek egymásra, törődnek egymással."
Miii???? Tan valami Jehova tanui zart kisközössegben, vagy a Hitgyüliben igen, egyebkent meg elkepesztö meretü a közönyösseg. a nemetek tuti segitökeszebbek, pedig ott csak egy idegen vagyok.

"....
-- Iskola téma nyolcadszor."
Bocs, ez egy szülönek eleg fontos, latszik h. nincs gyereked, vagy nem törödsz vele. A magyar iskolarendszer szar, ezt igy ki merem mondani. Lanyom otthon utalt iskolaba jarni, tanulni, az USA-ban megszerette ezt, most fejezte be a 4. szemesztert az orvosin - mig ha itthon maradt volna, a franc se tudja merre bukdacsolna...
A kicsi meg szeret iskolaba jarni, pedig 1,5 eve nulla nemettudassal kezdte az elsö osztalyt, de ezt hamar ledolgozta hala a celzott felzarkoztatasnak, es annak hogy nem is ertelemtlen teljesitmenykenyszer van mint otthon. több a gyakorlatiassag, önallosatgra neveles is, ha arra gondolok h. neki mi jut, akkor "barcsak ilyen iskolaba jarhattam volna!" felkialtas jut az eszembe (igaz a 70-es evek közepes ez irrealitas lett volna :))

"Közbevetés: Te úgy tűnik az iskolarendszerrel vagy nem kibékülve. OK. De hogy ezért elhagyni az országot? Azért a pénzért amibe (ne mondd hogy az elit ott ingyen van) neked ott kerül, IDEHAZA is találsz elit iskolát. Akár államit is (lásd elit gimnáziumok. Ja, és oda kevéssé a pénzes, mint inkább a tehetséges gyerekek kerülnek.)"
Szet kell nezni, nyilvan nem minden iskola erös külföldön sem, de nem kell fizetös elit iskolaba jarni, hogy jo oktatast kapjon az ember. Az atlagot meg jol mutatja hogy milyen siralmasak a standardizalt PISA teszteken a magyar nebulok, kb. a harmadik vilagba valo az iskolarendszerünk, örül az a szülö aki onnan kiszabaditja csemetejet.

"Ahol a gyerekeimet nyugodtan elengedhetem bárhova egyedül is, mert tudom, hogy biztonságban vannak. -- Ne haragudj, de hol éltél te Magyarországon? Nem vagy te kicsit paranoiás?"
Bakker, te valami ciganymentes zsakfaluban elsz??
Budapesten Zugloban nem mertük a 13 eves lanyt egyedül 3 megallo tavolsagbol (ikeatol a rona utcaig) hazajarni, nyugatnemet tartomanyi szekhelyen mar 14 evesen sokkal nagyobb tavra igen, es a kisebbik is jarhat haza egyedül 8 evesen, a közbiztonsag eg es föld (es nem a hazai javara).
Szülövarosomban meg meg ennyire sem lehetne ezt megtenni (100 000+ fös megyeszekhely), tavaly egy kiemeltebb helyen akartunk vasarolni (ahol anno megszoktam), hat en is csak felve mertem kiszallni, es felesegemnek mondtam is, maradjon az autoban amit a jegyet megveszem, inkabb bemegyünk a belvarosba, itt nem engedem kiszallni (nem kellett gyözködni az ott lezengö alakokat latva), szoval abszolut iagaza van a poszternek.

"Ahol a buszsofőr megvár, ha szaladni lát a busz felé, sőt volt olyan is, hogy visszafordult, hogy felvegyen, ha lekéstük a buszt. -- Ilyen minden nap megtörténik itthon is."
Csak nem mindegy hogy 10%-ban kivetelkent van ilyen, mint otthon, vagy altalanossagban, es csak 10% nem ilyen.

"Ahol ha ottfelejtesz egy táskát a buszon, megtalálod a végállomáson. Sőt, a buszsofőr akár felhív és utánad is hozza, ha benne találta a telefonszámod. (Tudom, hogy hihetetlen, de mindkettő saját tapasztalat.) -- Ahogy ugyanez Magyarországon is bármikor megtörténhet és meg is történik. Szalmabáb érvelést használsz. Egy jelentéktelen kis dolog természetellenes felnagyításával próbálsz igazad mellett érvelni. Hiba."
Te meg a kiveteleket probalod meg altalanosnak beallitani, amikor akadnak akik ugy viselkednek, ami Nyugaton sok helyen az altalanos, es nem azt lehet ra mondani, itthon IS elöfordul ez.

"EZ a válasz ERŐSEN kritikus, de nem akar bántó lenni. ÉN nagyon boldog vagyok Magyarországon és KISSÉ bosszant, hogy azok, akik PÉNZÉRT (ne szépítsük) itthagyták az országot, AZZAL magyarázzák meg döntésüket, hogy ..... kennek visszafelé, hogy ÖNMAGUK szebbnek és jobbnak és okosabbnak tűnjenek.
EZ az ÉN véleményem. "
sokan meg nem csak a penzert hagytak itt az orszagot, hanem mert elegük van a belarussziara hajzo rendszerböl, a permanens gyülölködesböl es ellensegkeresesböl, az uszitasbol es hogy közep-azsia meg vissza a kadarizmus fele tart az orszag. A kilatastalansag meg a fiataloknal nyom sokat a latban, nem veletlen hogy közöttük aztan vegkepp nagy azok aranya kik nem otthon tervezik jövöjüket, mert inkabb a Nyugat ertekei es viszonyai között akarnak elni, nem az oroszok autokratikus rendszereben, uj oligarchak uralma alatt.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.05.16. 21:46:52

@BéLóg: @Irbisz: Köszönöm Irbisz, hogy válaszoltál helyettem is BéLóg-nak.. :-) Ha legközelebb posztolok, kiveszek utána pár nap szabit, hogy minden kommentet és privát üzenetet mélységeiben meg tudjak válaszolni.. :-) Annyi személyeset tennék hozzá röviden, hogy a gyerekeim nem elit - nem magániskolába jártak Gibraltáron, hanem állami iskolába. Budapesten éltem 40 évet. Nem a pénz miatt költöztem külföldre, pontosan ugyanannyit keresek ott mint itthon, csak ott jóval magasabbak a megélhetési költségek, de nem ez motivál. Feltételezések helyett érdemes kérdezni, ha hiányosak az információink. :-)

kronikas 2017.05.17. 06:55:17

@BéLóg: ázsiában lepra s nyomor?

Még csak 3.éve élek itt, s egész más a tapasztalatom...Japán, Thaiföld, Indonézia, de még Laosz is sokkal jobb hely, sokkal élhetőbb, mint orbanistan.
Eddig e helyeken éltem, hamarosan eljutok Malajziába is. S már megtaláltam azt a helyet, ahol le is telepedek. Nyelvtudás természetesen kell, s minimum érdekeljen az ottani kultúra, már sz is nagy élmény, ázsiában az is bőven van...nem kell sok pénz, csak elinduláskor, sokkal kedvezőbbek az árak, lehetőségek, s sokkal kedvesebbek

kronikas 2017.05.17. 06:55:20

lemaradt: sokkal kedvesebbek az emberek, s mióta itt élek, egyszer sem loptak meg. Orbanistánban nem a cigányok loptak meg, csaptak be soha. Akár diplomás magyarok például.

Honvágy nuku.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.05.17. 14:42:20

@Irbisz: Az, hogy valóságidegen dogmák mentén gondolkodva rendszeresen elhallgatnak, elmaszatolnak a társadalmat súlyosan érintő tényeket, egyenértékű a hazugsággal.
De ami a legfontosabb nincs alternatív országos média. Egysíkú, homogén "tömegtájékoztatás" van. (Kb. NDK 1981 színvonal).
Nálunk sokkal többfajta vélemény jelenthet meg a sajtóban. Itt nem történhetne meg az a kollektív omerta, ami tavaly szilveszter után a német országos sajtót jellemezte.
Lehet hogy az m1 kussolni próbál valamiről, de akkor tuti előjön vele a Hír Tv, az ATv, meg az Index , és fordítva is igaz.
A magyar sajtó sokkal sokszínűbb,és demokratikusabb működésű, mint a német.

likkatill 2017.05.17. 14:42:33

@Warlimont: Amikor ezt a bejegyzést olvastam, nekem is pont ez jutott eszembe. Amiket Magyarországról írnak, Svédországra is ráillenek. (egy-két lényegtelen kivétellel)
Pedig mindenki szuper országnak tartja. :(

likkatill 2017.05.17. 14:42:52

@pkovaks: Bizony, a nagyon irigyelt Svédország! Amiket a blogíró felsorol, mind elmondhatók itt is. Senki nem tudja mi folyik itt valójában. Aki teheti menekül innen. Azt itt nem részletezem, kik érzik jól magukat.

antisystem 2017.05.23. 10:32:02

Hát nem tudom, én nem térben, hanem időben utaznék, ha lehetne... emlékszem, hogy Magyarország mondjuk 1985-ben milliószor élhetőbb volt az itt élők többsége számára, mint az elmúlt évtizedben. A post írója által felsorolt szempontokból IS.

Calderazzo 2017.09.28. 16:31:42

Persze, hogy Gibraltárt Budapesttel összehasonlítva ezt kapod. Magyarország nem Budapest, ahogy mondjuk Nagy-Birtannia sem London és Franciaország sem Párizs. Ha Magyarországon egy 30000-es rendezett kisvárosba költöztél volna, akkor lehettek volna hasonló élményeid, mint Gibrltáron, plusz az ismerős hazai szokások. Pápa, Tata, Vác, Szekszárd, stb, ha hasonló helyre költöztetek volna, teljesen más élményeid lettek volna a tömegközlekedéssel, a szülői összetartással, az utcai szemkontaktu-kerüléssel kapcsolatban. Teljesen irreálisak voltak az elvárásaid. Budapest egy milliós metropolisz, nyilván emberek közti elidegenedettséget találtál Gibraltárhoz képest.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.09.28. 16:46:21

@Calderazzo: Nem voltak elvárásaim, amit tapasztaltam ismerős volt korábbról, hiszen 40 évig éltem Budapesten, de több év távollét után a "mérték" az, ami megdöbbentett.. Az ember elszokik ettől.. Az oktatási rendszer, a pedagógusok szemlélete, a szülők együttműködése pedig nem egy város méretétől függ. Egy kisváros hangulata nyilván más mint egy nagyvárosé, hiszen szinte mindenki ismer mindenkit, mert lépten-nyomon összefuttok, de nem biztos, hogy ez határozza meg az emberek egymáshoz való viszonyát, alaphangulatát. Egy évig éltem Solymáron, még nagyon régen, ami azért egy elég kis méretű város, de valahogy semmi olyan nem éltem meg, mint Gibraltáron.

Calderazzo 2017.09.28. 18:09:39

@Schrammel Ivett: Hidd el, több év Gibraltár helyett mondjuk Szekszárdon töltött idő után is megdöbbentő lett volna a budapesti "mérték". Szerintem nagyobb különbség van a szekszárdi és a budapesti életvitel között, mint a szekszárdi és a gibraltári között. Ezért nem érdemes ilyen szempontból országok közti összehasonlítás alapjának ilyen váltást választani. És ezért nem érdemes Budapestre (vagy egy másik metropoliszba) költözni, miután megtapasztaltátok a normális, emberközeli életvitelt, főleg nem negyvenes fejjel, amikor a bulizás, pörgés, vibrálás előnyei már nem sokat számítanak.
Az iskolarendszer előnyei/hátrányai külön téma, de ha a tanárok részéről nem, a szülők részéről simán lehet lazábban venni itthon is a követelményeket és nem görcsölni azon, hogy kitűnő legyen a gyerek. Elég, ha azokból kiváló, amik érdeklik.

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.09.28. 18:26:03

@Calderazzo: Nem ismerem Szekszárdot, de a főváros - vidék alapvetően két külön világ. Amit én a vidékből láttam, az számomra nem igazán volt vonzó. Nem tudom, te mennyire ismered Gibraltárt, de nagyon nem egy klasszikus 30 ezres kisváros. Nagyon is nyüzsgő, pörgő, érdekes (én ezt is szeretem) - több cikket is írtam erről korábban - nem beszélve az egy - másfél órás távolságon belüli nagyobb spanyol városokról, ahova kb annyi eljutni mint Bp egyik végéből a másikba csúcsforgalomban.. Nekem ez a terület egyben van: Malagától - Gibraltáron át - Cadizig... Megvannak a kisvárosi előnyök, a hátrányok nélkül. Én az iskolához itt is ott is ugyanúgy állok hozzá, csak nem mindegy, hogy ebben az iskola partner vagy nem. És nagyon nem mindegy, hogy milyen légkörben töltenek a gyerekek napi 6-8 órát, hogy az iskolában kapott szemlélet és a család szemlélete egyezik vagy ellentétes egymással. Fejben már megírtam egy újabb cikket erről, a hétvégére posztolom is. :-)

Calderazzo 2017.09.28. 19:28:36

@Schrammel Ivett: Nyilván ha 40 éve budapesti vagy, nem sokat érezhettél, érthettél a "vidéki" létből. Kb Gibraltáron fedezted fel, milyen, ezért a nagy meglepődés meg félreértelmezés, a külföld a te szemedben a kisvárosi, emberléptékű, nyugis, barátságos, biztonságos lét, a magyar meg a fővárosi embertömeg, ahova egyedül két kerülettel arrébb nem engedheted el a gyerekedet (Londonban vagy Párizsban sem), ahol rohannak az emberek, nem figyelnek egymásra, nem vár meg a busz, stb. Ezeknek a dolgoknak, amiket felsoroltál a döntő része nem országspecifikus.
Nyilván ha külön olyan óhajaid vannak, hogy másfél órányira nyüzsgő metropoliszok legyenek, plusz tenger vagy mediterrán éghajlat okozta nyüzsgés, tehát specifikus földrajzi igényeid, akkor persze költöznöd kell Magyarországról, de ezt nem fair negatívumként megemlíteni. Egyébként itthon is találhattál volna az igényeidnek jobban megfelelő helyet, ott van pl Tata, amihez Budapest közel, Pozsony sincs messze, egy-másfél órán belül két igazi nagyváros, valamennyire turistacélpont, stb. De nyilván igazi budapesti vagy, minden tapasztalat után azt írod, neked a vidéki lét nem igazán vonzó, pedig el kell keserítselek, a vidéki létbe vágytál vissza:)

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2017.09.28. 19:38:32

@Calderazzo: Szerintem valamit félreérthettél az írásomból, de lehet, hogy csak ezt olvastad tőlem a külföldi léttel, Gibraltárral, az angol iskolarendszerrel kapcsolatban. Éltem más külföldi kisvárosokban is: Ausztriában Badenben, Máltán Swiequi-ben... Mindkettő közel a fővároshoz, de mégis kisváros. Ez megint két teljesen más világ, más kultúra, más emberi viszonyok, más mentalitás mint a gibraltári, ez nem a hely méretén múlik. Nekem egyik sem volt megfelelő. Valaki ezt szereti, valaki azt.. Mindenkinek más az, amit otthonos. Én nem a "vidéki létbe", hanem egy számomra sokkal inkább élhető, megfelelő létbe, légkörbe vágytam vissza, amit itt találtam meg. :-)

Albu 2018.11.26. 21:46:05

@qwertzu: Sajna igaz a blogbejegyzés nagyja, de ebben valóban nincs igaza. Bécsben nem veszik úgy az emberek, hogy őelőttük csukta be a rendszer a buszajtót, sőt: ha a tíz percenként járó S-Bahnból egy kimarad, akkor sem kezdik el a városvezetést szidni.

„Válasz erre
qwertzu 2017.05.14. 16:44:54
@Schrammel Ivett: Ha egy piros hetes minden emberre várna még három másodpercet, aki fut a busz után, akkor soha nem indulna el.

"bár nem tudom milyen kára származott volna abból, ha 3 másodperccel később csukja be az ajtót "

Pl. lekési a zöldet. Az 2 perc. Ami a következő megállóban már azt jelenti hogy 2 percnyivel több utas akar felszállni ami miatt tovább tart az utascsere, ami miatt megint lekésik egy zöldet stb... a vége az, hogy a 10 perces követési távolsággal közlekedő buszok 2 és 18 perces követési távolságúvá alakulnak.

De napi szinten látok felkenődni embereket a záródó metró ajtajára, amik 3 percenként követik egymást. ”

Pszichológus Online Schrammel Ivett · https://www.pszichologusonline.eu/ 2019.05.04. 18:33:12

2019. május: Frissítem a cikket:
Mivel még mindig sokan keresnek, akik úgy hiszik, hogy csak online vagy Gibraltáron vagyok elérhető, ezért itt is megírom: Bár a cikk megjelenését követően visszaköltöztem Gibraltárra, 2018-tól újra Budapesten élek és dolgozok. Az okok személyesek, hamarosan megjelenő könyvemben erről is írni fogok. :-)
süti beállítások módosítása