Pszichológus Online

Pszichológus Online - Schrammel Ivett: A külföldön élő magyarok pszichológusa - Online pszichológiai konzultáció, tanácsadás, coaching, terápia

Képriport egy gibraltári, angol iskoláról - ahol jó gyereknek lenni

2016. június 25. 11:07 - Schrammel Ivett

Egy kis képes kiegészítés az angol iskolarendszerről szóló, előző két írásomhoz - "Miért szeretem az angol iskolarendszert?" és "Néhány dolog, amit még szeretek az angol iskolarendszerben".

Egy gibraltári, angol "First School" képekben- ahova a gyerekek 4-5 éves kortól 8-9 éves korig járnak.

És ez egy állami iskola..

img_0291.JPG

 Ahol a csapatmunkát segíti, hogy a tantermekben nem két személyes padokban, hanem kis csoportokban ülnek a gyerekek egy asztal körül.

 

img_0250.JPG

 Ahol "Smart board" jut minden tanteremre - a legkisebbeknek is - és a legmodernebb technika a mindennapok része.

 

img_0251.JPG

Ahol minden iskolának van külön könyvtára, és hetente egyszer könyvtár órára járnak a gyerekek, amikor otthonra is kölcsönözhetnek a könyvek közül. Ez a speciális tanóra később a Middle School-ban is megtartásra kerül.

 

img_0254.JPG

 Ahol öröm a tanulás..

 

img_0255.JPG

 Ahol a könyvtárban számtalan mesekönyv és gyerekeknek szóló tudományos könyv közül lehet válogatni.

 

img_0266.JPG

Ahol nemcsak tanulni, hanem tanítani is öröm..

 

img_0271.JPG

 Ahol van idő a számokra és betűkre.. nem sietnek sehova..

 

img_0290.JPG

Ahol minden gyerek születésnapját számon tartják és megünneplik.. A szülinapos "Birthday Girl" és "Birthday Boy" feliratú koronát kap.

 

img_0292.JPG

 Ahol az iskolában a tanulás mellett van helye a játéknak is.

 

img_0293.JPG

 Ahol minden gyerek értéknek számít..

 

img_0289.JPG

Ahol ez a kép és felirat díszíti az egyik tanterem ajtaját:

"Lehetünk mindannyian különböző halak, de ebben az osztályban együtt úszunk." 

(És a gibraltáriak 96 %-a az EU-ban maradás mellett szavazott..)

 

img_0275.JPG

 Ahol az iskolai folyosó a játék és pihenés színtere. Ahol van játék űrhajó és játék utazási iroda..

 

img_0296.JPG

 Ahol a gyerekek "brazil stilusban" készített alkotásai díszítik a lépcsőházban.

 

img_0232.JPG

Ahol ezt olvashatjuk a folyosó egyik ajtaján: 

"Légy őszinte! A hazugság mindenkinek fáj!"

 

img_0297.JPG

 Ahol minden gyerek alkotása kikerül a falakra.

 

img_0225.JPG

 Ahol a gyerekek saját projekteket készítenek az Indiai Kultúra Napjára.

 

img_0231.JPG

 Ahol más kultúrák megismerésére, tiszteletére és elfogadására nevel az iskola.

 

img_0229.JPG

 Ahol kreatív alkotómunkában nincs hiány - Íme a batikolás eredményei.

 

img_0228.JPG

Ahol havazást a legtöbb gyerek még soha nem látott és aki már látta, a legnagyobb varázslatnak tartja.

 

img_0227.JPG

A hely, amit tényleg közel van Afrikához. 

 

img_0226.JPG

 És ahol mindez valóság.. a "Szikla" ahol 3 és fél éve élünk, és ahova a gyerekeink iskolába járnak.

 

(Ha tetszett a cikk, használd a megosztást is! Ha legörgetsz, az ajánlott bejegyzések között biztosan találsz még valami számodra érdekeset! Kövesd Pszichológus Online blogom és Pszichológus online facebook oldalam, hogy ne maradj le egyetlen írásról se!)

 

Schrammel Ivett pszichológus, terapeuta

Fotók: Schrammel Ivett

 

A blogon megjelent írások szerzői jogvédelem alatt állnak.

 

 

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://schrammelivett.blog.hu/api/trackback/id/tr58838592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

XEP 2016.06.27. 11:19:47

Pont így néz ki egy magyar suli. (1-4)

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 11:29:58

@XEP: Igen, vannak hasonlóságok.. Kivéve, hogy nincs smart board minden teremben, legfeljebb az egész iskolában egyetlen darab.. hogy két személyes padokban ülnek a gyerekek, nem pedig egy aszal körül kis csoportokban.. hogy nem teszik ki minden gyerek alkotásait a falakra.. hogy nincs külön könyvtára az iskolának, sem pedig könyvtár óra a tanrendben.. hogy nem ünneplik meg a gyerekek születésnapját.. hogy nem rendeznek külön napokat a különböző kultúráknak (vagy itt élő kisebbségeknek).. hogy az iskolában nincsenek játékok (legfeljebb első osztályban néhány lego).. De ha elolvasod az előző két írásom ebben a témában, még számtalan különbségre fény derül. Legalábbis ezek az én tapasztalataim, mivel a legnagyobb lányom járt Magyarországon is (Budapesten) általános iskolába.

Mérnork 2016.06.27. 12:42:22

Azt azért említsük már meg, hogy ezek a gyerekek 99%-ban jól képzett szülők normálisan nevelt gyerekei. Ja, meg mondjuk Gibraltár alapból nem egy csóró hely, van bőven pénz az iskolára. Valószínűleg a tanárok se alulfizetett, kényszerpályás (legyünk tanárok, mer máshova úgyse vesznek fel, meg így lesz mindig nyáriszünetünk - a magyarországi tanarak 90%-ának a motivációja a pályaválasztásnál ;-) ), frusztrált, gyerekiszonyos nyomorultak, mint a hazaiak...
Azzal együtt nagyon tetszik az iskola, örülnék ha nálunk is hasonlóan menne az oktatás.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 12:52:22

@Mérnork: Tény, hogy van pénz az oktatásra, és költenek is rá, erről írtam is korábban. A szülők többsége azonban nem igazán jól képzett (és ez elég általános sajnos Gibraltáron). A gyerekek nagy része helyi, de jelentős hányada expat, inkább az expatok szülei képzettek, egyetemet végzettek, de ez sem általános. Rengeteg külföldi a vendéglátásban dolgozik. Gibraltárnak idén szeptemberben nyílt meg az első egyeteme, korábban ha valaki tovább akart tanulni, Nagy-Britanniában tehette meg. És a gibraltáriak többségét még az sem motiválta erre, hogy a költséget az állam vállalta... A tanárokat is sokkal jobban megfizetik, eleve magas a minimálbér és ez itt egy nagyon elismert hivatás. Azért bízom benne, hogy a magyar tanárok jelentős része is elhivatott, gyerekszerető..

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 13:05:05

De a magyar állami óvodát nem cserélném le semmi másra.. (Bár lehet, hogy csak nekünk volt szerencsénk..) Ezúton is köszönünk mindent a "Virág Óvodának".. a két Kati néninek, Móni néninek, Zsuzsi néninek, Andi néninek! Remélem, olvassák ezt a kommentet! :-)

kacsa. 2016.06.27. 16:38:26

@Schrammel Ivett: Szerintem könnyen tévútra vezethet bárkit az, ha egy iskola alapján szeretne egy ország oktatási rendszeréről véleményt alkotni.
Az tényleg nem általános, hogy egy magyar iskolában minden osztályban legyen interaktív tábla, bár a helyi iskolában pont erre ment a papírgyűjtésből befolyó összeg. A szülinapost is legfeljebb csak felköszöntik (azoknak mekkora szívás, akiknek nyáron van a szülinapja), de a többi pontot nyomokban a hazai iskolákban is fel lehet fedezni, csak ez iskolától és tanítótól függ.

Nekem szerencsém volt: jó iskolába, jó tanítókhoz, normális szülők gyerekei közé kerültem. A normális szülők alatt nem az anyagiakat, hanem a neveltetést és a közösséghez való hozzáállást értem. Akinek varrónő volt az édesanyja az a jelmezvarrásban segített, akinek építész az az osztályterem festésének a szervezését fogta össze. Volt farsang, iskolai nagy előadás, évszaknak vagy témának megfelelő teremdíszítés technika és rajz óra címén, csoportmunkában (a két személyes padokat is össze lehet ám tolni). Volt egy kis könyvtárunk is, de a helyi könyvtárba is elvittek minket csoportosan. Amikor kinőttem abból a korból, a plüssjátékaim egy része a volt tanítóm következő osztályába került. Az állam ezt akkor (még) nem akadályozta, a szülőkben és a tanárokban pedig meg volt a szándék és a lehetőség.

Ellenpólusként ott vannak azok az iskolák, ahol elsőben nem az okostábla hiánya a legnagyobb probléma, hanem hogy a kiégett és alulfizetett tanítóra 4 évente "ráosztanak" 30 olyan gyereket, akiket először nem az írás-olvasásra, hanem a vízöblítéses WC használatára kell megtanítani, ahol sem a gyerekek sem a tanító nem kap a szülőktől olyan támogatást, ami elősegítené az iskolai előremenetelt és negyedik év végére már az is sikernek számít, ha a gyerekek java megtanul írni, olvasni és számolni. És négy év után kezdődik az egész elölről. Segédtanító, pedagógiai asszisztens nincs, pedig ott nagy szükség lenne rá.

Na most akkor melyik iskola alapján alkossak véleményt a hazai oktatásról?

otapi 2016.06.27. 16:39:35

@Schrammel Ivett: A mi sulinkban 4-esével (két kétszemélyes padost egymásnak fordítva) ülnek az elsősök és projektmunkákon is dolgoznak együtt. A falak is teli vannak kirakott "művekkel". Van külön könyvtár, heti egyszer-kétszer szoktak is menni, és hoz is haza könyvet a gyerkőc, amit számon tart hogy egy hét után vissza kell vinni (mondom, még elsős volt idén). Állami iskola, dél-pesten.
Majd ha lesznek történelmi gyarmataink amiket évszázadokon át kizsigereltünk de már mára megbántuk (félig/meddig, lásd Brexit) akkor majd rendezünk mi is külön napokat a különböző kultúráknak gondolom :) Mondjuk, annó nekem gimiben volt "angol délutánunk".

Szóval nem csak egy gibraltári angol iskolában jó gyereknek lenni, mint ahogy a poszt suggalja...

N Carrie 2016.06.27. 16:40:35

A mi iskolánk nagyon hasonló, pedig állami iskola. Sokszor átrendezik az osztálytermet, és 4-6-an ülnek körül 2 összetolt asztalt. Van könyvtára, ahonnan otthonra is lehet kölcsönözni könyveket. Az 1. osztályban aki már folyékonyan tud olvasni, az a jutalma, hogy beiratkozhat, és ez motiáló erő nekik. Kiteszik minden osztály aktuális projektjét a folyosókra, ettől kb. ugyanilyen színes a folyosó. Alsóban végig vannak játékok, minden évben viszünk be újakat is. Van egy játéksarok a teremben hátul, játszószőnyeggel is. Ami nincs, az a kisebbségek napja, viszont van Föld napja, Víz napja stb. Nincs a folyosón játék, csak a termekben. A termekben nálunk is tele vannak a falak képekkel, a gyerekek fotóival, alkotásaival is. És kint vannak a számok, betűk is. Meg az állatok, növények tablói. És minden gyereknek van egy fakkja, amiben a saját felszerelését tarthatja, a technikacuccokat cipősdobozokban. A rajzokat pedig névre szóló papucsokban tárolják, és év végén egyben hazahozzák. Sőt, a folyosón vannak zárt szekrények is, igaz, nem mindenkinek egyenként, hanem egy osztálynak van 2 szekrénye, de a célnak megfelel. De nálunk a nagy udvaron van csúszdás játszótér, pingpongasztal és homokozó is a focipálya mellett. Ez szerintem tehát iskolafüggő, és nem lehet kijelenteni csak a képek alapján, hogy Gibraltár jobb lenne, mint Magyarország. Szerintem ennél sokkal, de sokkal fontosabb, hogy kik és mit tanítanak és milyen hangulatban. Ez meg csak képek alapján nem látható, csak üres demagógia. Mert csak a képek alapján a mi iskolánk pont ugyanolyan, mint a gibraltári. Pedig egészen biztos vagyok benne, hogy nagyon nagy különbségek vannak Gibraltár javára.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 16:44:13

@kacsa.: Több iskola alapján írtam az előző cikkeimet (ez a képriport szól egyetlen iskoláról), mivel sok kliensem él brit területen gyerekekkel. Itt is és Magyarországon is óriási lehet a különbség az egyes iskolák között, de mindenhol van egy egységes alapkoncepció az oktatással kapcsolatban.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 16:46:26

@otapi: Én azt írtam, hogy itt jó gyereknek lenni, egyáltalán nem zárom ki, hogy máshol is.. :-) És persze, ennek az iskola csak egy összetevője.. :-) A különbségekről részletesen az előző cikkeimben írtam, ez csak egy képriport.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 16:49:07

@N Carrie: Egy nagyon szimpatikus iskola, amiről írtál! :-) Az előző kommentemben leírtakat tudom neked is válaszolni. Érdemes elolvasni az előző, témához kapcsolódó cikkeimet is, azok sokkal részletesebbek!

N Carrie 2016.06.27. 19:58:11

@Schrammel Ivett: Pont erről írtam. Hogy a külsőségek alapján nehéz ítélkezni. Az alapján a mi iskolánk ugyanolyan jó, mint a gibraltári. De ez csak a látszat, és a mi iskolánk pont ugyanolyan rossz, mint az ország többi iskolája. Kiégett, frusztrált tanárok, a csak a hiányokra koncentráló tanítás, a túlterheltség itt is ugyanolyan mértékű, mint máshol az országban. Én is visítva tépem a hajam év közben a sok hülyeségen. Csak arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy a különbség a kinti és az itthoni iskolák között nem mindig a külsőségekben van, sokkal inkább az oktatási rendszer és a tanárok személyében. Ebben pedig sajnos fényévekre vagyunk az ideálistól. :( A cikkben inkább erre kellett volna fektetni a hangsúlyt.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 20:06:40

@N Carrie: Az első mondatod úgy értelmeztem, hogy nem csak a külsőségekben van hasonlóság.. ezek szerint én értettelek félre. Az én fejemben egyben vannak az oktatással kapcsolatos írásaim, de ha valaki csak ezt

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.27. 20:13:56

@N Carrie: folytatom.. :-) Szóval ha valaki csak ezt a képriportot látta, az félrevihet - ez csak egy képes kiegészítés az előző írásaimhoz, mint írtam is az elején - az összes többi cikk elsősorban magáról az angol oktatási rendszerről és a másfajta, számomra sokkal szimpatikusabb szemléletről szól. Erről a szemléletről részletesen és a tanárok rendkívül pozitív hozzáállásáról csak írni tudtam az előző cikkekben .. nehéz lett volna ebben a képriportban fotókkal illusztrálni.. :-) Az előző cikkek szövegét pedig feleslegesnek tartottam megismételni.. :-)

XEP 2016.06.28. 12:57:09

@Schrammel Ivett:

Kivéve, hogy nincs smart board minden teremben,
Ez igaz.
hogy két személyes padokban ülnek a gyerekek, nem pedig egy aszal körül kis csoportokban..
A lányom osztályában többen ülnek, igaz nem egy, hanem összesen három asztal körül.

hogy nem teszik ki minden gyerek alkotásait a falakra..
Kiteszik, sőt...
hogy nincs külön könyvtára az iskolának,
Még az én időmben is volt...persze lehet, hogy a legkisebb iskolákban nincs.
sem pedig könyvtár óra a tanrendben..
Van.
hogy nem ünneplik meg a gyerekek születésnapját..
Megünneplik, sőt még az én időmben is...
hogy nem rendeznek külön napokat a különböző kultúráknak (vagy itt élő kisebbségeknek)..
Erről valóban nem hallottam.
hogy az iskolában nincsenek játékok (legfeljebb első osztályban néhány lego).
Van játék bőven.

Nekem rendkívül pozitívak a tapasztalataim, a saját gyerekkoromhoz képest. (Én még valóban páros padban ültem.)

:)

MackósNadrágos 2016.06.28. 13:03:30

@N Carrie: Jól megfogtad a lényeget. Máshol már írtam, de most megismétlem, a smartboard, whiteboard etc csak a felszín. A magyar iskola (mint ahogy a magyar társadalom is ) konfrontatív. (A te megfogalmazásodban - a hiányokra koncentráló tanítás.) Angila- tapasztalataim szerint - egy "business"-orientált ország, és ez az oktatási rendszerére is igaz. A tanárokon nem uralkodik el a hisztéria, nem büntetnek és együttműködőek (írom ezt úgy, hogy a gyermekeim még csak általános iskolások). Ez a professzionalitás, professzionális magatartás, az "üzleti mosoly" az élet sok területére jellemző, többek között a tanárokra is. (A kirohanások, drámák nem jellemzőek.) De mint említettem, szerintem egy iskolát, ami merőben eltér a társadalmi állapotoktól, nehéz megvalósítani. De el lehetne kezdeni mondjuk a változtatások kikényszerítését. (Pl. segédtanárok (teaching assistant) alkalmazása egy kezdeti lépés lenne a jó irányba - differenciált csoportokra lebontott oktatás, ill. Angliában szülők is önkénteskedhetnek, olvasás, etc feladatoknál. Mindezek otthon is könnyen megvalósíthatóak lennének. ) A külsőségekről meg - Angliában szinte minden iskola ilyen, némi variációval. Ez egy protokoll, amit az ország iskolái követnek. Ez is könnyedén kivitelezhető lenne.

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.28. 13:08:23

@XEP: Örülök, hogy ilyen is van! :-) És még jobban örülnék, ha ez teljes mértékben általános lenne a magyar állami iskolákban, egy pozitívabb, gyerekcentrikusabb szemlélettel együtt..

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2016.06.28. 13:19:52

@MackósNadrágos: A whiteboard, smartboard valóban csak a felszín. Számomra azonban azt is szimbolizálja, hogy valahol fontos-e az oktatás, költenek az oktatásra vagy nem. Magyarországon sajnos nem, és ez számtalan más dologban is megnyilvánul: a tanári fizetésektől kezdve a segédtanárok hiányán át.. és még sorolhatnám..