Pszichológus Online

Schrammel Ivett pszichológus, terapeuta - a külföldön élő magyarok pszichológusa - Tanácsadás, coaching, terápia

Utolsó kommentek:

Empatikus Állatbarát 2018.03.11. 08:38:41

Sziasztok! Az a tapasztalatom, h aki kiáll a jogaiért, azt kekeckedő, kötekedő, élhetetlen alaknak tartja a többség. Én ki szoktam állni a jogaimért, és az ismerőseim azt gondolják erről, h kötekedés... :(

Bejegyzés: Egy csésze tea.. Avagy miért tartunk ott, ahol tartunk?

Terézágyú 2018.02.20. 12:32:18

Attól függ mennyi pénzért kapta a nem kielégítő minőségű kiszolgálást...

Bejegyzés: Egy csésze tea.. Avagy miért tartunk ott, ahol tartunk?

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.08. 16:22:32

@kacsa.: A lemaradókat segíti az angol rendszerben a Special Needs Learning Assistant - aki egyfajta segítő tanár. Nálunk iskolánként több ilyen tanárt is foglalkoztattak. Ők támogatják azokat a gyerekeket akik bármilyen tanulási nehézséggel küzdenek vagy külföldiként, eleinte a nyelvi nehézségek miatt nehezen tartanak lépést a többiekkel. Ezek a tanárok a segítségre szoruló gyerekek mellett ülnek a tanórákon is, ha szükséges és segítik a felzárkózást, valamint tanórákon kívül is foglalkoznak a gyerekekkel egyénileg vagy kis csoportokban. De különben is differenciált oktatás zajlik, tanulmányi eredménytől függően esetenként 3 - 5 különböző szintű csoportban zajlik az angol, matematika, idegen nyelv oktatása. A csoportok átjárhatóak, ha változik a teljesítmény lehet felsőbb illetve alsóbb csoportba is kerülni.

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

kacsa. 2018.01.08. 16:10:44

@Schrammel Ivett: Valószínűleg lehetne hatékonyabban oktatni, de a hogyanra nem tudom a választ. Már csak azért sem, mert - amint ez lejjebb látszik - sokszor magamból indulok ki ;).
A lexikális része az oktatásnak soha nem volt a szívem csücske, mert az agyam nem állt rá, de ettől még nem vagyok benne biztos, hogy teljesen haszontalan verset, neveket, évszámokat tanulni. Utóbbi egyébként nekem mankó, mert a nagyobb események évszámait töriből komolyan kellett tudni, arra nagyjából emlékszem, hogy mi történt abban az időszakban, így ha egy évet vagy időszakot említ valaki, körülbelül el tudom helyezni a fejemben. De mindenki máshogy működik.
Ha most mondjuk fel kellene sorolnom Károly Róbert reformjait, nem menne (valami bányászatos történet volt, meg aranyforint is, meg még a fene tudja), szóval az érettségin valószínűleg megbuknék, de azért valami megmaradt abból a korszakból. Például, hogy sokszor megkoronázták :). Nincs szükségem a munkámhoz arra, hogy tudjam, hogy akkor trónviszály volt, ennek mi volt az oka és azt, hogy kik voltak és mit kavartak a hűbérurak, de szerintem hasznos az ilyet is tudni. A történelem párhuzamosságai...

Egyébként néha meglepődöm azon, hogy a szüleim mennyi mindenre emlékeznek abból, amit utoljára az érettségire (vagy arra sem) kellett tudniuk. Szerintem ha valaki szokta használni a fejét, sok dolgot fel tud idézni a középiskolai anyagból. Jó esetben az alkalmazás is megy.

A magyar oktatáson változtatni kellene, de jó lenne közben elkerülni, hogy átessünk a ló túloldalára. A finnek például elég jól megcsinálták, abban a rendszerben is vannak problémák (de legalább az irány jónak tűnik) és egy az egyben valószínűleg nem is tudnánk átvenni. Ami náluk van, nálunk meg hiányolok az a rendszer szintű segítség a lemaradóknak. Nevezhetjük tanár asszisztensnek, korrepetálásnak, bárminek, a lényeg, hogy segítse felvenni a fonalat annak, aki elveszítette, még azelőtt, hogy végleg elveszne abban az anyagrészben. Ez lehet akár egy olyan diák is, akinek jobban megy a tantárgy (nálunk erre sokszor volt példa).

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.08. 12:09:36

@kacsa.: Azt gondolom az általános műveltség megszerezhető lenne kevesebb óraszámban is, hatékonyabb oktatással. Magyarországon hiába a nagy mennyiségű lexikális tudás, amit számon kérnek, ha a gyerekek nagy része nem képes elsajátítani, sőt, az információmennyiség miatt a legalapvetőbb dolgok sem rögzülnek tartósan, sok esetben még átmenetileg sem. Felnőttként hányan tudnának újra leérettségizni pl? Arról nem is beszélve, hogy sokaknál alapvető matematkikai ismeretek sem maradnak meg felnőttkorra.

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

kacsa. 2018.01.08. 12:04:56

Ismeretségi körömben az angol oktatásnak pont ezt a részét értékelték a legkevésbé azok, akiknek valamilyen rálátásuk volt rá (kívülről vagy belülről). Mert lehet, hogy így többet foglalkozhat a leendő szakterületével a gyerek, de a rendszer így "szakbarbárokat" képez. Az egyik ismerősömet például komolyan zavarta, hogy nem tudott a munkatársaival a szakterületükön kívül eső dolgokról beszélni, a másik a gyereke szélesebb látókörét (műveltségét?) féltette, a harmadik csak elkönyvelte őket műveletlennek stb.
Örülök, hogy itt a "magyar ugaron" bár, de olyan munkatársaim vannak, akiknek nem ez a szakterületük, de mégis el lehet velük beszélgetni ebéd közben az irodalomról vagy arról, hogy x napi eseménynek milyen történelmi okai lehetnek. Mert van egy általános rálátásuk erre is.
Van olyan tárgy, amire huszonvalahány évesen jöttem rá, hogy miért hasznos a számomra, de ha 14 vagy 16 évesen döntenem kellett volna, egy percet nem szántam volna rá.

Ezzel nem azt mondom, hogy a magyar irány a jó, mert amellett, hogy nem hatékony, a gyerekeket is tönkreteszi az, hogy például egyes szakközepekben (pardon, szakgimnáziumokban) több tanórájuk van egy héten, mint ahány munkaórám nekem, pedig a közismereti órákat nagyon megvágták. De nem az angol "szakbarbárképzést" venném példának.

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.08. 07:05:47

@bigdata: @[HPhD]Blokkolnam: Azzal kezdtem ezt megelőző cikkemet (amire utalok is itt az első sorokban), hogy nyilván a finn rendszer még jobb, de a magyar és angol között is óriási a különbség. Az angol iskola és oktatási szemlélet lényesegen közelebb áll a finnhez, mint a magyar. Azt kellene átvenni ami működik, ami hatékony.

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

[HPhD]Blokkolnam 2018.01.08. 06:56:53

Azért én nem hoznám fel az angol rendszert mint követendő példát :) Siralmasan alacsony a színvonala (közoktatás, most ne az elit magániskolákra gondoljunk). Épp a minap volt egy jó BBC docu erről:

www.bbc.com/news/av/uk-wales-38115296/south-korean-students-finish-welsh-gcse-maths-paper-in-15-minutes
A koreai középsulis diákok körberöhögték a standard angol matek tesztet: ott az kb az általános iskolás szint. Na de legalább gyerekcentrikus az oktatás, csak nem versenyképes :)

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

bigdata 2018.01.08. 06:56:50

Bizonyára ott is kutatják, miért vannak lemaradva a PISA rangsorban Finnországtól, Kanadától, Szingapúrtól. Vagy épp Új-Zélandtól. Engem egy kicsit aggaszt, mi lesz az általános alapműveltséggel. A lexikális tudás lassan közellenség (részben ugyan joggal), a gimi meg felvételi előkészítővé silányul. Többé-kevésbé persze az alapműveltség elhagyása már valóság, a nyelvkönyvek az ige és a főnév közötti különbség magyarázatával indítanak, a GMAT régen az általános iskolában is harmatos témazáró lett volna, nem ám egyetemi felvételi vizsgának, stb. Persze, korábban is csak papíron tanultak meg a diákok oly sok mindent, de úgy fest, most túllendül az inga.

Bejegyzés: Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.07. 20:16:00

Több kommentre reagálva írtam ma egy új cikket: "Gyerekcentrikus oktatás és használható tudás az angol iskolarendszerben. Hogyan készít fel az angol iskola az egyetemre?". Itt találjátok: schrammelivett.blog.hu/2018/01/07/ha_gyerekcentrikus_az_oktatas_hogyan_szerzik_meg_megis_a_tudast_peldaul_az_angol_rendszerben

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

2018.01.07. 08:41:37

@Pöff: nyugatról terjedt el a drop-out fogalma és jelensége, tehát nyugaton volt először jellemző az élethosszig egy szakon tanulás illetve kibukás az egyetemről.
Aztán ez megjelent Magyarországon is a 90-es években, amikor felduzzasztották az egyetemi létszámokat, sok büfészakkal és olyan emberekkel, hallgatókkal, akik amúgy szakmunkásnak se lettek volna jók.
Nyugaton ugyanez van, ha fizetsz, felvesznek, sok helyen felvételi sincs.
Aztán vagy kibuksz vagy nem.

Magyarországon az a fő probléma, hogy gimnázium, középiskola végére a diákok olyan szintre jutnak matematikából, természettudományokból, ami messze nem elég arra, hogy túléljék egy mérnöki, informatikai vagy komolyabb természettudományos szak (fizikus, vegyész) első évét.
Orvosi szakra azért olyanok mennek jellemzően, akik előtte felkészítőkre, különtanárokhoz jártak, de még ott is probléma szokott lenni a biokémiával első évben.
Gyógytornász szakról is sokan kihullottak ismerőseim ismerősei, barátnői közül, mert valami szar egészségügyi szakközépiskolába jártak és a hemoglobin kémiai hátterét nem vágták, ami élettan szigorlaton picit gáz. Biokémiából is síkbuták voltak.
Szóval jó lenne, ha jóga meg meditáció helyett először felkészítenék a gyerekeket arra, hogy helytálljanak egyetem első évében.
Lehet mellette a lelküket simogatni, csak mellette el kéne jutni valahova a tananyagban is.
Ma iszonyatos szakadék van a középiskolát végzettek tudása és az egyetem első évének követelményei közt. Mármint rendes szakokon. Büfészakon meg mindegy milyen előismeretekkel kerül be a gyerek.

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Pöff 2018.01.06. 22:21:08

@Void Bunkoid:
Így visszagondolva mennyi megszégyenítő dologban volt részem
Pedig viszonylag jó tanuló voltam

Bejegyzés: Miért szeretem az angol iskolarendszert?

Pöff 2018.01.06. 22:21:02

@Colonel H. Stinkmeaner:
azt nem értem, hogy ez miért nem probléma a nyugati oktatásban részesülőknek
Nálunk mindent tanítanak a gyerekeknek de gyakorlatilag még is hülyén érkeznekfőiskolára
Miért?
nyugaton miért nem jelentkezik ez a probléma a light oktatás mellett..

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Pöff 2018.01.06. 22:20:53

Egyszer vásároltam egy IT cuccot az egyik aukciós oldalon...
Nagy méretű volt, oda kellett menni érte.
Kiderült hogy az a The British International School, Budán... selejteztek! bizony magyar proli annak is örült
Nosza nem baj, oda mentem. De nem hozták ki, be kellett mennem a váróba az épületbe...
Oké semmi gond. ez is csak egy iskola mint az én régi ált. közép és fősikolán
Bementem, totál ledöbbenés, vidám gyerekek, színes falak képek semmi olyan mint amit eddig láttam vagy ahol tanultam....mondom mi az isten ez.
Utólag jöttem rá, hogy milyen jó lett volna vagy mennyire vágyok ilyen helyekre..
És hogy igen ez kell a tanuláshoz a fejlődéshez.
Teljesen egyetértek a blog írójával

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Pöff 2018.01.06. 22:20:35

@SzabadosP: szerintem nem csak a gyerekeken..orvos utak, rendszer
mindenen...azért néz ki az ország úgy ahogy
azért menekülnek az emberek külföldre.

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.06. 19:21:43

@SzabadosP: Pedig az oktatásba fektetett pénz lenne a leginkább megtérülő befektetés, és ebbe a tanárok bére is beletartozik. Túlterhelten, erős stressz alatt pedig senki nem tudja a tudása legjavát nyújtani. Jó lenne, ha ezt itthon is felismernék.

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.06. 19:00:25

@orient: A Mindfulness a buddhista éberség meditációból alakult ki, dr. Jon Kabat-Zinn, a módszer megalkotója épp a buddhista meditáció egy vallásmentes, nyugati társadalmakra adaptálható változatát dolgozta ki, elérhetővé téve a meditáció pozitív hatásait mindenki számára, vallástól függetlenül. A módszer lényege a jelenre irányuló, ítélkezésmentes figyelem. Minden teljes figyelemmel végzett tevékenységet nevezhetünk mindfulness meditációnak.

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

orient 2018.01.06. 18:47:24

@Schrammel Ivett: amíg a vallás mint történelem oktatás része addig szerintem is rendben van. Ahogy mondod az általános műveltség része ezzel nincs is gond. Yoga viszont keleti vallások meditációira épít, nyilván sok elemének semmi köze esetleg a valláshoz, de kívülről ezt nehéz eldönteni mikor lép át olyan határokat (meditáció) ami már spirituális dolgokkal van összefüggésben és esetleg zavarja más lelkiismeretét. Meditáció régóta a keleti vallások gyakorlatainak a része, és bár sokan említik a gyakorlati hasznát, mégis csak egy vallási rítusból alakult ki...

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?

Schrammel Ivett · http://www.napmandala.eu 2018.01.06. 17:51:43

Néha felteszek az oldalamra különböző érdekes fejtörőket az olvasóimnak.. A kommentekből az derül ki, sokan alapvető matematikai szabályokkal sincsenek tisztában, mint pl. a műveleti sorrend, holott már általános iskolában tanulták.. Hányan tudnának újra leérettségizni évekkel az érettségi után? Ezt eredményezi az az elképesztő információhalmaz, amit a gyerekek fejébe igyekeznek tömni az iskolákban. A kevesebb itt is több lenne és tartósabb.

Bejegyzés: Az oktatási rendszer elavult, ideje változtatni! - Miért támogatom a #január 19-i diáktüntetést?